roterende banner

zondag 7 juni 2015

Eerste ENPS viertal in de SGA rapidcompetitie

Afgelopen 2 weken heeft een team van 6 ENPS'rs meegespeeld in de eerste 2 voorrondes van de Rapidcompetitie van de SGA en dan in de Hoofdklasse. We hebben tot nu toe 10,5 punt gescoord van de mogelijke 24 bordpunten (het gaat in deze competitie in eerste instantie om de bordpunten en dan pas de matchpunten.
We kunnen nu al stellen dat we ook in Champions League van de SGA volwaardig mee kunnen draaien. Behalve 2 forse nederlagen tegen VAS 1 en 2 respectievelijk 3,5-0,5 en 3-1 hebben we 2 keer gewonnen (Laurierboom!!!, lekker he Jan?! en Caissa 2) en 2 keer gelijk (Caissa 1 en Boven IJ 1) gespeeld. De exacte uitslagen zijn hier te vinden:
http://www.sgaschaken.nl/competitie/rapidcompetitie/rapidcompetitie-uitslagen-3/

Hoe deze resultaten tot stand kwamen heb ik even in het kort beschreven:

Donderdag 28 mei (eerste avond bij Amsterdam-West)

De avond begon lekker doordat we gelijk onze eerste partij wonnen van Caissa 2. Arnth en Tom verpletterden, voor zover ik heb waargenomen, hun tegenstanders. Kees verloor jammer genoeg nadat hij eerst gewonnen had gestaan tegen Piet van der Weijden. Desalniettemin een keurige partij van Kees. Ik zelf had het aardig zwaar en wist op een gegeven moment naar een eindspel met een pion meer af te wikkelen, dit was nog niet zo duidelijk en doordat ik op dat moment nog niet wist dat de stand werd opgemaakt aan de hand van bordpunten i.p.v. matchpunten besloot ik met beide nog 1 minuut op de klok remise aan te bieden. Overigens is het tempo dit jaar 15 minuten plus 10 seconden increment. Hierna moesten we tegen het eerste team van onze grote broer.
Arnth won keurig van Arno Bezemer (rating 2289), weliswaar geholpen door zijn tegenstander, maar ja elk punt telt! Tom en min persoontje werden van het bord gedrukt en helaas stonden we toen 2-1 achter. Maar onze voorzitter deed toen keurig waar hij voor was aangenomen. Hij won met vaste hand een mooie partij waardoor we gelijk speelden. One bridge too far konden we na de 3e wedstrijd van de avond zeggen. Afgezien van Arnth die een 2300 speler keurig op remise hield werden Kees en ik overspeeld door onze tegenstanders. Bij Tom had er meer ingezeten maar die verslikte zich in een (gewonnen?) eindspel waardoor we de avond afsloten met een 3,5-0,5 nederlaag

Dinsdag 2 juni (2e avond bij Caissa)

We speelden ook deze avond weer boven verwachting (2,5-1.5 tegen Laurierboom 2-2 tegen Boven IJ en een 3-1 nederlaag tegen VAS 2) Aran was er deze keer ook bij en hij scoorde dan welliswaar maar een halfje, maar hij had de laatste 2 ronden ook wel 2 aardige tegenstanders (Barry Brink en Rick Duyker). Ik had zelfs het idee dat er misschien tegen meneer Brink wel iets meer in had gezeten. Peter N.werd op bord 2 gezet om zo Arnth en mij de gelegenheid te geven om met de vooraf bedachte kleurindeling (3x wit voor Arnth en 3x zwart voor mijn persoontje) te spelen. Hij scoorde een fraaie winst tegen Osterwald van de Laurierboon en jammer genoeg pakte hij niet het welverdiende halfje tegen Cor Croese, maar ging hij door de vlag! Op tijd tevreden zijn met remise is hier het motto voor de volgende keer. Artnh begon deze keer wat ongelukkig door heel erg te schrikken van de zet h5 tegen de Engelse opening en verloor. Tegen VAS 2 had er ook wel wat meer ingezeten als hij niet te frivool was geweest. De laatste ronde herpakte hij zich en boekte een eenvoudige overwinning tegen de Koning van Boven het IJ. Ikzelf nam revanche voor mijn matige score van de vorige keer. Van Hengel werd door een petite combinaison er afgetikt en mijn tegenstander van Boven IJ werd langzaamaan weggespeeld. Tegen Sietske Greeuw had ik het wel even zwaar toen ze een kansrijk kwaliteitsoffer pleegde. Maar door een remiseaanbod wist ik het halfje toch te pakken. De computer vond dat ik beter stond maar ik vertrouwde het voor geen cent omdat de stelling me makkelijker leek te spelen voor haar. Dus met allebei een minuut op de klok vond ik het een wijs besluit.

Vandaag (6 juni) is de stand gepubliceerd en ik kan u allen melden dat we volgens mij nog wel een kleine kans maken om bij de laatste 4 te eindigen.
1.  VAS 1          17,5    
2. Boven IJ 15
3. Caissa 1 13,5
4. Zukertort 12,5
5. Laurierboom 12
6. VAS 2 11,5
7. ENPS 10,5
8. VAS 3 10
9. Caissa 2 10
10. A'dam W. 7,5
Waarop is dit optimisme gebaseerd zullen jullie denken? Ten eerste spelen wij nog tegen nummers 10 en 8 en nog tegen Zukertort. 2 forse uitslagen tegen West en Zukertort zouden ons een heel eind op wegbrengen. Tevens zitter er geen echte kanonnen in beide teams dus ik denk dat Aran en Tom voor ons deze keer heel cruciaal gaan worden. Hopelijk kunnen Arnth en ik de lijn van de eerste 2 rondes doorzetten. Hierbij nog even het programma van a.s. donderdag. Mocht iemand zich donderdagavond 11 juni vervelen. Kom dan langs bij het clubgebouw van VAS (Vrolikstraat 8)!
ronde7
ENPS-Amsterdam West
Zukertort-VAS 3
VAS 2-Caissa 1
Laurierboom-Caissa 2
Boven IJ-VAS 1
ronde 8
ENPS-Zukertort
Amsterdam W-VAS 3
Caissa 2-VAS 2
VAS 1-Laurierboom
Caissa 1-Boven IJ
ronde9
VAS 3-ENPS
Zukertort-Amsterdam W
VAS 2-VAS 1
Laurierboom-Caissa 1
Boven IJ-Caissa 2
Peter H

3 opmerkingen:

  1. Spannend, ik hoop dat het lukt Peter! Ik ga mijn best doen om te komen supporten donderdag.
    Vanavond (ma 8 juni) speelt trouwens het 2e viertal in Almere en morgen (di 9 juni) het 3e bij Caïssa.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap gedaan van onze toppers. ENPS mee in de vaart van SGA clubs....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een beest is die Arnth!

    BeantwoordenVerwijderen