roterende banner

zaterdag 6 december 2014

Interne ronde 14 op sinterklaasavond

Partijen - Ranglijst - Kruistabel - Geschiedenis per speler

In verband met Sinterklaas was het gisteren minder druk dan gebruikelijk. Wij waren oneven en Johan speelde niet. Buurman/intern-invaller Ron van L was niet bereikbaar maar kwam wel later op de avond langs. Sander was ook aanwezig als toeschouwer.

Jan V en Albert waren als eerste klaar. Albert overzag een dubbele aanval die hem een volle loper koste.

Asha blunderde ook tegen Har. Har kon een pion op f2 gratis pakken met zijn loper en dat leverde ook een kwaliteit op dankzij een dubbele aanval.

Het was ook snel gebeurd tussen Daan en Tom K. Het viel mij op dat Daan een vrij brutaal openingsrepertoire heeft. Met wit speelde hij het Noors gambiet 1.e4 e5 2.d4 . Tom improviseerde met 2...d5 (don't try this at home), het ging verder met 3.dxe5 d4 4.f4. Op zet 9 blunderde Tom een loper na, jawel, weer een dubbele aanval.

Robin-Leo begon met 1.d4 Pf6 2.c4 e5 en Leo wees zijn tegenstander erop dat dit een Budapester gambiet is. Robin was echter niet onder de indruk en won. Hoe precies weet ik niet maar ik denk dat ik een ongedekte zwarte pion op b7 zag hangen.

Laurens-Victor was een Gruenfeld met Lf4. Laurens stond naar mijn inzicht beter (sterk paard op e5, betere controle van het centrum, aanvalsdoelen op de damevleugel) maar verloor toch. Hoe zag ik ook niet, ik geloof dat hij een combinatie van Victor op d4 heeft gemist.

Ik (Steve) won een lange spannende partij tegen Duck. Ik brak daardoor zijn recordreeks van 8 winstpartijen. Duck speelde zijn beruchte systeem (pionnen op d4, f4, e3, c3) en ik koos een systeem met een fianchetto (b6-Lb7). Hier is de slot combinatie:
Duck stond enige tijd onder druk en in een moeilijke stand speelde hij 30.Df2-e1. Ik kan nu een stuk winnen: 30..Lf6+ 31.Ka2 hxg3 32.hxg3 Th2 (pinning is winning) 33.Td1 Lxb5 34.axb5 Lc3 wint de loper op d2.

Bas – Pieter O was ook een lange partij. Engelse opening uiteraard, Pieter ging voor de symetrische variant met c5. Bas had het initiatief op de damevleugel en kreeg daar een vrije pion. Ik zag later een witte toren op de zevende rij verschijnen, Pieter kon geen tegenspel creĆ«ren en Bas won uiteindelijk in een eindspel Dame + Loper tegen Dame + Paard.

De laatste partij van de avond was Arjen tegen Theo B. Tarrasch variant van het damegambiet (1.d4 d5 2.c4 e6 3.Pc3 Pf6 4.Pf3 c5). Arjen speelde hier het rustige 5.e3. Hij pakte ruimte op de damevleugel met zijn pionnen (c4-c5, b2-b4) en kreeg daar net als in de partij tussen Bas en Pieter een vrije pion dat fataal voor Theo is geweest. Theo verloor op tijd in verloren stelling.

Arjen liet trouwens een kleine studie zien:
Wit speelt en wint.

Steve Michel

18 opmerkingen:

  1. Ik vergat te melden dat lijstaanvoerder Arnth ook erbij was. Hij kon niet meedoen aan de interne competitie vanwege zijn werk maar kwam wel om doorgeef schaak (!) te spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Best wel een spannende competitie zo. Als ik het goed zie is de laatste ronde beslissend voor het winterkampioenschap. Artnh tegen Bas en Steve tegen Jan in de laatste ronde, waarbij de eerste genoemde 3 om de eerste plek strijden.
    Tevens zie ik een hoop namen in de sub-top waardoor ik bijv Johan van der Maas en Theo Bakker pas op de plaatsen 27 en 28 terug zie.
    Ook nog een hele spannende strijd om de Broadway trophee. Ik zie dat dit een strijd nog gaat worden tussen Jan, Sander en Daan met daarachter nog wat theoretische kanshebbers. Aangezien ik hier midden tussen in sta zal ik vrijdag alleen komen kijken om zodoende dit spannende gevecht niet te beinvloeden.

    1 Dingetje valt me nog op, namelijk dat de beginwaarde dit jaar op 90 gezet is. Is dit reeds in de notulen van de ALV besproken of is dit aangepast nav de zeer aggressieve campagne van Pieter O. en zijn Tea-maatjes of hebben de beheerders van het wedstrijdprogramma (Bas en Kees geloof ik) deze beslissing genomen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn streven is 2x het aantal deelnemers aan te houden.
      Dat komt nu precies uit.
      In verband met latere instromers kun je het beste van tevoren iets hoger inzetten, anders moet je steeds opkrikken.
      Dit jaar waren er vrij veel nieuwkomers.

      Verwijderen
  3. dit jaar is het instellen van de beginwaarde nog aan het inzicht en discretie van de interne WL. Volgend jaar is de nieuwe wetgeving van kracht, en wordt de interne nog beter geborgd dan ooit te voren, wat de nieuwe regel is weet ik niet meer precies. ik dacht maximaal 2x het aantal deelnemers aan de interne. (oid)

    groet,
    kees

    BTW Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Arjen heeft een stijgende lijk , eerst Dirk en nu Theo, zo waar geen eenvoudige tegenstanders om van te winnen.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een stijgend lijk, Kees? Insinueer je nu dat ik mijn overwinningen aan duistere voodoo praktijken te danken heb? ;) Maar dank je voor het compliment.

      Verwijderen
  5. Goed verslag Steve! Het valt mij (o.a. als trotse captain) op dat ENPS2 supergoed vertegenwoordigd is in de top 10! En wat is Bas lekker in de weer met grote vissen. Hij heeft half ENPS1 verslagen. Peter Hoekstra, Peter Nitschke, Steve Michel & Pieter Oldenhove: 4-0 voor Bas!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoewel er een hoop leden niet waren, was de grootste afwezige toch wel Sinterklaas. Johan had van te voren met de Sint afgesproken dat die rond 21.15 langs zou komen, maar hij liet het helaas afweten. Rond 23.00 uur hebben we de moed definitief opgegeven. Dat zijn dus extra punten voor Johan in de verkiezing van de zieligste ENPS-er van 2014.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee! Johan verkleed als Sinterklaas, dat had ik niet graag gemist! Dus aan de ene kant maar gelukkig ook dat het niet doorging :-) Maar nu ben ik toch wel nieuwsgierig... wat was er mis gegaan Johan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Sint zou komen , niet ik. De sint had dat toegezegd waarom hij toch niet kwam weet ik niet.

      Verwijderen
    2. De Sint is met zijn paard over dat stomme bord van Bert gestruikeld en is toen boos samen met Piet een paar pilsjes gaan halen bij de Plakhoek (heb ik van de bardame gehoord )

      Verwijderen
  8. Ik kan de oplossing van het probleem niet vinden. Ik vermoed 1. Kd7+ Kh7 en dan via dameschaakjes steeds dichterbij komen en mat zetten, maar na bv 2. Db1+ zie ik niet waarom zwart niet g6 zou kunnen spelen. Ook de functie van de witte loper snap ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tip:Denk eens aan een zetdwang stelling die op het bord moet komen.

      Verwijderen
    2. Je moet eerst weten wat je moet bereiken! Mat is het niet, het kan inderdaad niet. Hoe kan wit winnen dan?

      Verwijderen
    3. Volgens mij heb ik hem. Arjen tipte Kb7, maar op de club zagen we het niet: Na Kb7 zijn voor de zwarte dame a8 t/m d8 niet meer beschikbaar.
      Dus: 1. Kb7+ Kh7 2. Dh2+ Kg8 3. Da2+ Kh7 4. Df7.
      De pion staat gepend en de koning kan niet zetten.
      Zwart is gedwongen zijn dame weg te geven en kan dan zijn pion weer zetten zodat wit aan de matvoering kan beginnen. (of 4. ... Dg8 5. Dh5++)
      Heel fraai Arjen!

      Verwijderen
    4. Die Bas is supergoed!

      Verwijderen
  9. Mooi verslag trouwens Steve. Jammer ook van die Sinterklaas, hoewel ik er niet helemaal zeker van was dat iedereen een onderbreking van zijn partij voor dat gedoe met die heilige wel zou waarderen. En inderdaad complimenten voor Bas, 4-0 tegen spelers van het 1e, ik ben in goed gezelschap. Helaas voor Bas trek ik zijn nominatie voor zieligste ENPS-er bij deze in !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vier sterke spelers van het eerste verslaan en toch niet bovenaan staan, dat is pas zielig!

      Verwijderen