roterende banner

zondag 6 juli 2014

Spa ronde 1

Gisteren (zaterdag 5 juli) is het Spa Chess Tournament weer van start gegaan. Deze keer welliswaar zonder de aanwezigheid van het NK dat even verderop vespeeld wordt, evenwel met een behoorlijke ENPS afvaardiging. Als ik het goed heb 13 (1 in de A-, 4 in de B-, 7 in de C- en 1 in de D groep) leden doen mee. Ik zelf had een volkomen black-out (na 14 zetjes) en verloor dan ook vrij kansloos, hoewel de opening vrij interesant was. In de B-groep viel een regliere overwinning te noteren voor Erik van Rijkom en Jan verrastte met een knappe overwinning op S. Becic (dik in de 1900). Steve kwam er helaas niet doorheen en moest berusten in remise. Ik heb niet alle partijen van de ENPS'rs kunnen bekijken, maar in de C-groep ging het ietsje minder. Ik zag bijvoorbeeld een live-partij (te vinden op internet) van Tom Antonie waarbij het helaas vrij vroeg faliekant fout ging.

Peter Hoekstra (2076) - Micha Senders (2253)

Result: 0-1
Site: Spa Chess Tournament
Date: 2014.06.07
[...] 1.e4 c5 2.♘c3 a6 Dit zetje wordt nu vrij vaak gespeeld tegen me. De triomf voor zwart is misschien dat ik niet mijn geliefde Lb5 kan spelen, maar evengoed kom ik altijd vrij goed uit deze opening. Persoonlijk vind ik dat zwart teveel pion-zetten doet. 3.f4 b5 4.g3 ♗b7 5.♗g2 e6 6.d3 b4 Dit zetje heb ik nog niet tegen me gehad. 7.♘a4 Hier ging mijn tegenstander even de denktank in. Later vertelde hij me dat hij wel eens Pce2 op het bord tegen had gehad. Deze opstelling bevalt me niet zo, omdat ik vrijwel gedwongen ben om na 7...d5 de zet 8.e5 te spelen. Pa4 heb ik wel eens geanalyseerd en de stellingen die hierna onstaan bevallen me wel. 7...d6 Dit is een nauwkeurige zet. Mijn tegenstander zag tijdig in dat 7..d5 niet zo sterk is omdat bijvoorbeeld 8.exd5-exd5 9.De2+ al een pion kost en na 8...Lxd5 9. Lxd5-Dxd5 10.Df3 staat wit ook zeer prettig. Alternatieven zijn Da5 en Lc6 waarna b3 volgt. 8.b3!? Lijkt misschien iets te vroeg om dit soort zetten te spelen, maar er stond me iets van bij dat vervolgens wit met a3 de b pion moet aantasten waarna wit vervolgens ook een open a- lijn heeft. 8...♗e7 9.♕e2 Zet een listige truc in de stelling 9...♘c6
9...♗f6 ? is een blunder omdat na 10.e5 ♗xg2 11.exf6 ♗xh1 of (11...♕xf6 12.♗b2) 12.fxg7 Zwart de promotie plus torenwinst niet meer kan tegengaan.
10.♘f3 ♘f6 11.a3 a5 12.axb4 Dit is nog niet nodig omdat zwart toch nooit van plan is om op a3 te gaan slaan. Ik deed deze zet eigenlijk om de stelling overzichtelijk te behouden. 12.Lb2 hier en of op de volgende zet is een betere voortzetting. 12...axb4 13.O-O d5 Deze zet had ik niet op gerekend en hierna bok ik gelijk. De reden waarom ik hiervoor niet Lb2 wilde spelen (wat in feite d5 verhinderd, omdat g7 nog ongedekt staat) omdat ik de loper eventueel ook nog naar e3 (na Kh1) wilde kunnen spelen. 14.♔h1 ?? Omdat ik helemaal niet gerekend had op d5 vond er nu een kortsluiting plaats in mijn systeem wat gelijk de partij kost. Veel beter is
14.exd5 ♘xd5 (14...exd5?15.♘xc5) 15.♗b2 O-O 16.♕f2 ♖a5 17.♘d2 waarna ik een aardige positie heb met leuke invalsvelden voor mijn paarden op e4 en d4 en ook de zwakke pion op c5 lijkt me niet echt lekker voor zwart.
14...dxe4 Nu drong tot me door dat na 15.♘e5?
15.dxe4 ♗a6 ik een kwaliteit ging verliezen, dit zou minder erg geweest zijn dan wat ik in de partij deed, maar na kwaliteitsverlies sta ik in principe ook glad verloren.
15...♘d4 Hierna is het totaal verloren en deed ik nog wat zetjes om in ieder geval de 20 nog te halen. 16.♕f2 ♗d5 17.♗b2 e3 18.♕xe3 ♘xc2 19.♕e2 ♘xa1 20.♖xa1 ♗xg2 21.♔xg2 O-O 22.♖c1 ♕d5
Powered by Aquarium

Geen opmerkingen:

Een reactie posten