roterende banner

maandag 14 juli 2014

Science Park toernooi

De foto nam Steve zaterdag toen
Chiel op bezoek kwam met zijn kinderen.
ENPS'ers hebben dit jaar niet zo geweldig gepresteerd bij het Science Park toernooi. Uitblinkers waren Sanne, Jord en Martin.
Peter Hoekstra scoorde 3,5 punten uit 9 in groep A. Geen schande in deze loodzware groep, zijn TPR is gelijkwaardig aan zijn rating.
In groep B heb ik 6 punten gehaald, wat mij de 11de plek en een tientje opleverde, maar geen Elo punten, mij TPR was ook gelijk aan mijn huidige rating. Mijn doel was 7 punten maar achteraf ben ik tevreden want ik heb meerdere keren moeilijke situaties moeten redden, onder anderen tegen Eric van Rijkom in de laatste ronde (zie diagrammen onder). Eric eindigde met 5 punten, zijn TPR was ook conform zijn rating.
Jan Velde blunderde in de laatste ronde in een gewonnen stelling maar met 4 punten wint hij toch wat Elo punten. Ron Heenman kon maar 4 partijen spelen, verloor een keer en maakte drie keer remise.
Groep C: Goede prestatie van Martin Rekelhof, met 5,5 punten en een TPR van 1740 Elo is hij 10e geworden. Martin heeft aan zijn openingsrepertoire gewerkt (ik heb geen hippopotamus systeempje op zijn bord gezien) en wordt voor beloond. Met de andere ENPS'ers ging het minder goed. Het was niet het toernooi van Theo Bakker (4), Victor (3,5), Johan (3), Dirk (2,5) en Tom Anthonie (1). En in groep D heeft Laurens met 5,5 punten volgens zijn rating gespeeld. In de weekend vierkampen hebben Sanne (TPR 1900) en vooral Jord (TPR 1800) mooie resultaten gehaald.
Hier zijn drie fragmenten uit mijn toernooi:
Diagram 1: Laurens Schilstra ­Steve Michel (Ronde 6) : 1...e5?? (1...Dh4 ­+) 2.dxe5 Lxe5 3.f4 Lxh3 4.fxe5 De6 5.Dxh3! Dxh3 6.e6 1­-0
Diagram 2: Niek Oostvogels – Steve Michel (Ronde 8): Wit heeft net Lb4­d2?? gespeeld.
Diagram 3: Steve Michel­ Eric van Rijkom (Ronde 9): De beste zet voor zwart hier is 1..Pf7 met een klein voordeel voor hem. Eric besloot in de aanval te gaan met het interressante 1...Lf5 !? 2.e4 c4+ 3.Kg2
(diagram 4) en hier mist Eric het logische 3...Pd3. Tijdens de partij dacht ik dat ik uiteindelijk de pion op d3 zou winnen maar het is niet zo: 4.Lxd3 cxd3 5.Dd2 (5.Df2? Lxh3 +) en hier moet zwart 5...Lg7!!
(diagram 5) vinden om in de partij te blijven. De loper op f5 hangt maar zwart heeft combinaties gebaseerd op Dxb2 schaak 6.Lg1 Db4 7.exf5 Txe1 8.Txe1 Dxb2 + 9. Lf2 Dxa3 en hoewel wit en kwaliteit achter staat is de beoordeling van Houdini 0.00, bij voorbeeld 10.De6+ Kh8 11.Pe4 (only move!) gxf5 12.Pg5 Tf8 (only move!) 13.Pf7 +Txf7 14.Dxf7 =. In plaats daarvan ging Eric all in met 3...Lxh3+? 4.Kxh3 De3+ 5.Lg3 en sinds de toren op e1 gedekt is gaat de aanval niet door.

Steve

8 opmerkingen:

  1. Dat tientje niet over de balk gooien Steve ! Overigens heb je het beste paard van stal vergeten ,Huib Vriens winnaar met 2,5 uit 3 Alsnog gefeliciteerd Huib ! Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Bert, excuses Huib!
      Overigens, naast mijn partij tegen Eric zijn er anderen inter ENPS encounters geweest: Victor - Johan (1-0), Dirk - Johan (1/2-1/2) en Victor- Tom A (1-0),

      Steve

      Verwijderen
    2. Victor - Johan 1 - 0 ??? Kijk het nog eens na. En achter die
      1/2- 1/2 zat ook nog een verhaal. Maar dat is geheim.

      Verwijderen
    3. Ja, het verhaal is dat jullie na 1. d4 d5 remise overeengekomen zijn.

      Sanne

      Verwijderen
    4. Gezien het enthousiasme moet ik toch maar (neven)lid blijven. Denk ik.
      Dank je wel, Bert!

      Verwijderen
  2. Bedankt Steve en Peter (en ook Johan) voor de mooie verslagen van en over de ENPSers, leuk om het toernooi zo te volgen!
    groeten vanuit een zeer warm Frankrijk (net zo warm als bij jullie begreep ik...)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dank voor het mooie verslag!
    Groet,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. TV tip: voor wie TV heeft , vandaag toch niet naar het drukke strand wil. Om 17.00
    op de belgische zender canvas een documentaire over de tweestrijd kasparov-karpov.

    BeantwoordenVerwijderen