roterende banner

zaterdag 6 april 2013

Waterloo van het Vijfde

Oei, wat heeft het vijfde zich zelf de das om gedaan. We stonden eerste met nog twee wedstrijden te gaan tegen de nr. laast en voorlaatst. We staan zover voor dat we tegen één van de twee zwakkere broeders nog gelijk mogen spelen om onbedreigd kamioen te worden. Maar zie wat er gebeurde tegen de Volewijckers, de één-na-laatsten.

Sander verloor heel snel en Har stond ook niet erg best maar won toch met enig geluk. 1-1 dus, en we waren nog volledig op ons gemak: Rimme stond namelijk heel veel tijd en 2 pionnen voor. De verlossende 2-2 leek gemakkelijk te halen. Dick had het zeer moeilijk: een gelijke stelling maar slechts 3 minuten tegen de tegenstander 30. En hij is bepaald geen snelle speler in het eindspel. "Remise is genoeg!" fluisterde Rimme Dick toe. Rimme gaf vervolgens een van zijn pionnen kado want die andere pion van hem zou toch eenvoudig promoveren. Oeps, oh nee chips, zo eenvoudig gaat dat helemaal niet... de pion op de 7e rij bleek volledig geblokkeerd, zie de stelling op de foto. Na wat geworstel vergat Rimme de opmars van de vijandelijke a-pion die wel wist te promoveren. Verloren dus... arghh: 1-2. Ondertussen speelde zich soortgelijke taferelen maar dan omgekeerd bij Dick af. Hoewel hij nog maar dertig seconden had was hij een toren en een paard voorgekomen in een pionneneindspel.
Wit aan zet geeft mat.
Tegenstander had geen stukken, alleen nog maar een paar pionnen. Had Dick best kunnen winnen dus... maar hij dacht aan de remise die hij moest halen en bood die aan. Dat werd natuurlijk aangenomen; 1½-2½ verlies en het kampioenschap zeer waarschijnlijk definitief voorbij!

Intern (ronde 11) was er veel leuks te beleven. Verrassingen waren winst van Tony en Niek over resp. Steve en Stefan. Peter H won heel mooi van Pieter. Zie jij het mat ook in de stelling hiernaast? Peter (wit) aan zet:

Chiel staat nog steeds eerste hoewel hij niet kwam schaken.


Update: Omdat er nog geen oplossingen op het matprobleem van Peter-Pieter binnen waren gekomen heb ik een diagrammetje gemaakt, misschien was de stelling vanaf de foto niet duidelijk genoeg dacht ik. Een diagrammetje maken doe ik in mijn schaakprogramma, die gelijk gaat meerekenen. Wat schetst mijn verbazing: er is helemaal geen mat! Na de zetten 1.Dxf6 Txf6 2. Txe8 Lxe8 3. Txe8 Kg7 staat zwart mat met 4.Tg8. Maar als zwart 3. ... Tf8 speelt is er geen mat. Wit staat wel nog steeds gewonnen na de niet werkende matvariant, maar in het diagram is 1.Dh6 veel beter dan 1.Dxf6.


Niek

6 opmerkingen:

  1. tsja, de volewijkers. altijd lastig...
    grrrrrrimme!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer maar niks aan te doen, blijft toch een mooi schaakjaar voor het 5e

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat dacht ik wel, Niek. 1.Dh6 levert veel materiaal op, maar direct mat is het niet.
    Maar hoe kom je er dan bij deze stelling met zoveel aplomb te publiceren?

    Er gaan nog meer geruchten over deze partij:
    Volgens Albert had Pieter zijn dame weggegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was gemakzucht Bas, waarom ik dat deed. De spelers lieten mij het leuke matje zien en ik dacht lekker snel & gemakkelijk een topic te hebben voor op het blog. Maar dat blijft het evengoed toch: leuk moment waar iets over te vertellen valt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij ging het erom dat de zet Dxf6 wel aardig was. Natuurlijk is Dh6 beter en leidt zelfs tot mat in 6 of 7! Maar ik heb altijd geleerd dat als je een variant heb gevonden die naar winst leidt je niet verder hoeft te zoeken. Na 1...Tf8 2.Txf8+ Dxf8 3.Le5+ Dg7 4.cxd4 kan zwart opgeven. Dus waarom zoeken naar een nog betere winst?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik stond al enige tijd verloren en heb Peter de kans gegeven het mooi af te maken en dat heeft hij gedaan!. Ik had wel gezien dat ik na Tf8 verloren stond, maar eerlijk gezegd nog niet dat het mat was na Kg7, maar dat was het enige alternatief. Ik heb lang nagedacht rond zet 12, maar kon geen goed plan vinden en daar heeft Peter goed van geprofiteerd.

    BeantwoordenVerwijderen