roterende banner

zaterdag 22 december 2012

Peter Hoekstra winnaar eerste competitiehelft

Kees - Peter ½-½, beide heren zijn ongeslagen deze competitiehelft


Wit aan zet, wat doe jij?
Ik speelde en leuke partij tegen Stefan, en kwam zeer kansrijk te staan:

Niek Verweij - Stefan Lehmann
1. e4 c5 2. Nc3 e6 3. f4 d6 4. Nf3 g6 5. Be2 Bg7 6. O-O Nd7 7. d3 a6 8. f5 Ne5 9. fxg6 Nxf3+ 10. Rxf3 hxg6 11. Qf1 Qe7 12. Bd2 Bd7 13. a3 Nh6 14. Rg3 O-O-O 15. Rb1 Rdg8 16. b4 Bd4+ 17. Kh1 f5 18. bxc5 Bxc5 19. d4 Bxd4
Een ontzettend leuk moment, ZIE DIAGRAM
20. Rxb7?? (20. Bxa6!! Bc6 21. Bg5 Qd7 22. Bxb7+ Bxb7 23. Qc4+ Bc5 24. Na4) 20... Kxb7 21. Bxa6+ Ka8 22. exf5 Nxf5 23. Qf3+ d5 24. Bf4 Nxg3+ 25. Bxg3 Qxa3 0-1

In de analyse lachte Stefan mij uit: "Hoe kon je nou 19. d4 spelen!" Samen met Rybka lach ik terug, het beest vind 19. d4 ook het beste, en tevens de enige zet die voordeel oplevert :-) Daarna is het wat minder lachen voor mij ... ik dacht lang na in de stelling van het diagram. Eerst wilde ik 20.Lxa6 spelen maar dacht er te weinig aan over te houden. Ik zag dat na 20.Txb7 de koning niet naar rechts kon, daar had ik vlijtig aan zitten rekenen. Stom genoeg had ik de koningsvlucht naar links, richting a-lijn, nauwelijks bekeken. Stefan doet het natuurlijk goed en wint daarna achter elkaar. Jammer, jammer, maar ik heb wel echt plezier aan deze partij gehad.
Niek

UPDATE
Nav de reactie van Steve: Inderdaad maakte Tony het weer eens onvoorstelbaar bont, zie onderstaande foto’s, genomen na de zetten 1. e4 f5, 2. exf5 Kf7, 3.Dh5+ g6, 4.fxg6+ Kg7 5.gxh5 Txh7 6.Dg5+ Kh8. En vanuit die stelling gewoon nog winnen hè.
Steve zelf offerde zijn dame, mooi en moedig, maar niet zo spectaculair vond ik: hij kreeg er drie lichte stukken voor terug, en kwam bovendien later nog in de verdrukking. Wat een potentie heeft Dirk, hij komt tegen de sterkste spelers goed te staan. Vervolgens kan hij het dan niet afmaken, meestal door een gruwelijk gebrek aan tijd. Wie wil hem trainen?!? Dirk is een ruwe diamand, hij moet alleen nog even geslepen worden en we hebben er een 1e teamspeler bij!

9 opmerkingen:

  1. Peter,

    Gefeliciteerd!

    Het was een gezellige avond, mede doordat het derde team trakteerde op een drank ivm de verloren externe wedstrijd. Het was ook leuk om Steve weer op de club te zien net als Stefan. De interne wordt steeds leuker...
    Overigens merkte steve terecht op dat ik speel als een natte krant, maar miraculeus genoeg nog geen enkele keer verloren dit seizoen, ook niet extern. Blij ben ik er niet mee, maar het is wel een troost.

    Cheers,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Félicitations Peter.

      Ik wil mijn titel niet kwijt, er zal hard gevochten worden om de tweede helft!

      Kees, kom een keer langs in de winkel, ik kan je een paar boeken aanraden / verkopen :)

      Overigens probeerde ik aandacht van Niek te krijgen door mijn Dame te offeren in de opening in mijn partij tegen Dirk, maar die aandacht kreeg ik niet, vandaar de melding hier:)

      De meest spectaculair partij van de avond was sowieso het duel tussen Tony en Theo H. Het begon met 1.e4 f5 2.exf5 Kf7 (Don't try this at home) en na 10 zetten stond Theo 2 pionnen VOOR, de Koning van Tony op h8, met een toren op h7 en een loper op g8 als verdedigers! Vuurwerk voor oud en nieuw.

      Tot volgend jaar

      Steve

      Verwijderen
    2. was echt weer een leuke avond! opkomst weer boven verwachting hoog. en niet vergeten dat de eerste avond van het nieuwe jaar een feestelijk tintje krijgt met happen en drank. tot dan!
      Rimme

      Verwijderen
  2. huh???? Tony speelde geen 1. f3?????????????????????????

    BeantwoordenVerwijderen
  3. of 1. ...f6?????????????????

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel goed Steve, probeer de titel maar te verdedigen! Pak die tweede helft. Of zijn er meer kapers op de kust, ik hoop op een geweldige strijd!

    Goed nieuws is voor de kansen van de kapers is dat Peter weer even op vakantie is, 3 weekjes naar nieuw Zeeland. Voor de 2e keer op vakantie in een kwartaal, hoe doet ie dat toch?

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Over Peter: Blijkbaar levert goed schaken geld op??

    @ Niek: Heb inderdaad tijdens de partij (en na afloop) d4 onderschat. Maar vooruit, dat mag af en toe. Als ik alleen nog partijen win als ik echt beter sta, dan zou ik lang moeten wachten op de volgende winst.

    Update Open Hillegom:
    Helaas kon ik gisteren niet winnen en moest ik berusten in remise. De partij was echter spectaculair (heb hem richting Niek verzonden). Door de remise ben ik gedeeld 2e/3e geworden, maar nog wel een TPR van boven de 2100.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank jullie wel Kees en Steve.

    @Ronald: Overigens ga ik een ruime 4 weken naar Nieuw Zeeland. Bovendien is het een nieuw kalenderjaar dus een tweede vakantie na een jaar. De 2e helft zal ik in het begin in ieder geval er 6 van de 7 keer niet zijn. Ook overweeg ik aan het Alkmaars Kampioenschap deel te nemen dat op 7 vrijdagen wordt verspeeld.

    Groet,

    Peter

    @Stefan: intern heb ik zeker goed geschaakt. Extern voor ENPS is het tot nu toe een hele magere prestatie geweest. Dus daar kan ik zeker het geld niet mee verdiend hebben. Gefeliciteerd met de TPR van +2100. Wel teleurstellend dat je die Poncin niet heb verslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tussentijds zit er een variant met Pg4 (staat onderin bij het commentaar) in. Dat is gewonnen voor wit. Maar niet gezien dat het zo sterk was. Maar het was een leuke pot.

    Veel plezier op vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen