roterende banner

dinsdag 25 december 2012

Kerstproblemen

Om de tweede kerstdag (en/of de rest van de vakantie) door te komen drie fraaie problemen. Wie vindt als eerste de oplossingen?

Het eerste probleem is superorigineel. Niet matzetten is de opdracht, en het lijkt onmogelijk. Ik twijfelde eraan of het diagram wel goed was... maar dat is het geval! Leuk is het tweede diagram, ook al onorthodox, en weer niet door een computer op te lossen. Dat is wel het geval met het laatste probleem, maar de aardigheid daarvan is dat het ook mat in twee is als je op f6 ipv de witte een zwarte dame zet. Het verhaal achter dit dubbelprobleem lees je hier



Ik heb de problemen overgenomen uit het boek Outrageous Chess Problems.

Niek 

9 opmerkingen:

  1. Ik bedoelde natuurlijk eigenlijk wie als eerste alle problemen oplost.. maar wel lekker snel Mark :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1. Tc6 (Niet Td6 ivm ..Th7:). Zwart slaat dan op h7 en het is (nog) niet mat.
      Wat niet goed is aan dit probleem zijn de twee witte lopers. Je kunt een van hen vervangen door een dame en dan blijft het dezelfde oplossing.
      2. h4. Zwart slaat en passant en Lg6: is mat.
      3. Pb5 (ik heb geen schaakcomputer -3 minuten).
      Mooi verhaal Niek.
      Ruud

      Verwijderen
  2. Je bent er nog niet Ruud (en ENPS), ik zie geen mat na 1.Pb5 Txf6
    Bovendien moeten er in het derde diagram twee (twee verschillende dus) oplossingen gegeven worden. Doe je best!

    Over diagram 1: als een loper veranderdt in een dame dan zijn er heel veel meer niet-mat-zetten mogelijk. Één van de witte lopers is dus uit een promotie ontstaan. De probleempurist vindt dat niks, maar ik vind ’t helemaal niet erg hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las het stuk en vond Pb5 als oplossing van het duivels dilemma (zwarte dame op f6). Ik behoor tot de getrouwde leden en volgde mijn dispositie. Als het een witte dame is dan Pe6:
      Het mat op e5 is daarna het aardigste omdat daarin loper en paard mooi samenwerken.
      Minder fraai is dat niet alle pionnen een functie hebben (anders dan als afleiders), en dat je begint met een slagzet.
      Het fraaie probleem wekt de treurigstemmende gedachte dat je in een partij voornamelijk bezig bent geen blunders te maken en te weinig oog hebt voor de schoonheid van het schaakspel.

      Verwijderen
  3. geweldig quiz en een pluim voor Ruud, ik had er beduidend meer tijd nodig en mijn oplossing voor diagram 2 klopte niet. Ik heb het boekje gelijk maar aangeschaft want dit smaakt naar meer. Op amazon kon ik het voor 2 dollar (2e hands) kopen, alleen jammer van de 9 euro verzend kosten.....ach wie maalt daarom, z'n mooi boekje!

    Cheers,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jazeker alle lof voor Ruud hij was de eerste oplosser. Maar zijn opmerking over de pionnen moet ik corrigeren, want precies alle pionnen hebben een functie! Ik begin bij de witte pionnen:
    b3 dekt Tc4. Na 1.Pb5 Kd5 is er geen mat als de toren op c4 niet gedekt staat.
    c2 dekt het vluchtveld voor de zwarte koning d3
    f2 dekt het vluchtveld e3
    e7 voorkomt 1.Pb5 Dd8 er is dan geen mat omdat de zwarte dame Pd4 dekt.
    Dan de zwarte pionnen:
    e6 voorkomt 1.Pb5 Dd6
    f3 en g5 zorgen er samen voor dat de zwarte toren alleen naar f4 kan waar hij in de weg staat voor de eigen koning. Als de toren andere zetten kan doen wint zwart gemakkelijk.


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nemo sapiens nascitur, sed fit, Niek. Dank voor je correcties.

    BeantwoordenVerwijderen