roterende banner

woensdag 17 oktober 2012

ENPS blijft winnen

Sander (ENPS 5) wint van Geert Renkema
Het is een beetje een rare start van de externe competitie: gisteravond speelde het vijfde alweer zijn tweede wedstrijd, terwijl zowel het eerste als het vierde nog helemaal niet in actie zijn gekomen.
Het vierde speelt in een oneven poule en is de eerste ronde vrij, het eerste speelt morgenavond zijn eerste wedstrijd tegen fusieclub EsPion. Externe-fusieclub EsPion moet ik zeggen, de clubs hebben nog wel hun eigen interne competitie.

Het vijfde komt uit in een poule van 10, met daardoor liefst negen wedstrijden. Die zitten soms dicht op elkaar: de eerste wedstrijd van het vijfde was nog geen drie weken geleden.
Maar nu kan het vijfde even rusten: de volgende wedstrijd is pas op 30 november. Twee weken later staat ronde 4 op het programma.

De kleine maar gezellige club ZZ speelt sinds kort op een nieuwe locatie, niet ver van hun oude plek aan de Kanaalstraat in Oud-West. Daar aangekomen was er een weerzien met veel oude bekenden.
Hans Looman, Geert Renkema en natuurlijk Duck Wals zijn ex-ENPS’ers die nu bij ZZ spelen. Toen Arjan ook nog kwam binnenlopen om te supporten had ik bijna het gevoel bij ENPS te zijn.

Dan de wedstrijd: het ging lange tijd gelijk op, pas tegen half elf kwam ENPS in de persoon van Dick een pion voor. De andere partijen waren op dat moment materieel nog helemaal in evenwicht. Zelf mocht ik aanschuiven tegen Geert Renkema. Tegen hem heb ik jaren geleden voor het laatst gespeeld, en ik herinner me dat dat niet best afliep. Voor mij dan. Ik was dus gewaarschuwd. Het werd een mooie strategische pot van liefst 72 zetten, waar ik langzaam de dreiging kon opvoeren en na de uiteindelijke aanval twee verbonden vrijpionnen overhield. 1-0 voor ENPS. Tijdens een rookpauze na mijn partij kwam Asha naar buiten, ze had het niet gered en de stand was weer gelijk, 1-1. Nu ging het snel: juist toen ik weer naar binnen liep zag ik Har zijn notatieformulier opbergen na een volgens mij terechte remise, 1½ - 1½. Bleef Dick over. Die kwam zoals gezegd een pion voor, later won hij nog een stuk. Maar de tijd… Dick nog een minuut of vier, zijn tegenstander nog zes minuten met een nog behoorlijk vol bord. Oppassen geblazen. Maar Dick speelde het voortreffelijk en sloot de avond in stijl af met een prachtige mataanval.

De volgende wedstrijd is op 30 november thuis tegen Tal/DCG. Vorig jaar verloor het vijfde nog van het viertal van Tal/DCG, laten we het dit jaar beter doen!


ENPS 5 (1462) – ZZ 2 (1528) 2½ - 1½

Har Lesmeister (1608) - Hans Redel (1620) ½ - ½
Sander Schoonderwoerd (1522) – Geert Renkema (1465)  1-0
Dick de Graaf (1520) -  Klaas Knoester (1465) 1-0
Asha Bienko (1198) - Cor vd Linden (1561) 0-1

Sander Schoonderwoerd 

10 opmerkingen:

  1. Leuk verslag en mooie uitslag.

    Forza enps V
    Groet,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ben de tel ff kwijt, 4 uit 4 toch?

    Vanavond E1, spannendddddddddddd

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het eerste team dat verliest moet een rondje betalen.
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Niek, jij hebt makkelijk praten met je beresterke team :-)

      Sander

      Verwijderen
  4. Lekker hoor, dat winnen...
    Lekker verslagje ook, Sander.

    Wat heeft het 1e gedaan? Ik vermoed het ergste, omdat er geen sms-verslagen, snelle reacties onder het verkeerde bericht of toeterende auto's te bespeuren zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eerste heeft denk ik wel gewonnen (walk over?) toen ik mijn puntje op het 8e bord scoorde (na 20 zetten) stonden ook bord 7 (pieter) en 6 (ben de leur) glad gewonnen. Op het oog stonden alle andere borden in evenwicht of beter. Dus ging ik met een gerust gevoel voor tienen terug op huis an.

    Nu maar hopen dat ik gelijk heb en het niet 5-3 is geworden ;-)

    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het 1e heeft 6-2 gewonnen!
    Na 2 uur stond het al 3-0, want op de borden 6,7 en 8 hadden Ben, Pieter en Mark het snel voor elkaar. Op de overige borden was het allemaal spannend en werd het pas tegen het einde beslist. Stefan maakte 4-0. Kees had waarschijnlijk mat kunnen geven, maar haalde het winnende halve punt binnen. Ruud won, Peter Hoekstra remise en helemaal als laatste moest Peter Nitschke opgeven. Coach Bas was tevreden en wilde het eclatant noemen, maar dat mocht van Kees pas bij 6.5 of meer....

    Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gelukkig waren mijn bange vermoedens net zo ongegrond als de waarde van de Euro

    Gefeliciteerd! (met dat eerste dan)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het 1e had een gemiddelde rating van maar liefst 1933. Ik heb aan Bas en Kees gevraagd of dit hoog was voor het 1e van ENPS en dit konden ze bevestigen. Misschien wel het hoogste ooit? Dat zou volgens hun ook wel kunnen, maar zeker weten deden ze dat niet. Is dit misschien nog na te gaan?

    Andere vraag: Kees, kun je de cruciale stelling in jouw partij met de dame op g5 op de site zetten? Interessant probleem of je inderdaad mat had kunnen geven. Uit mijn hoofd: wit Kg1, Dg5, Lb2, Lg2 pionnen op f2, g3 en h2. Zwart Kh7, Dc5, Tf8, La2 en pionnen op a5, b5, e5 en f7

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja, Lxe5 en zwart moet z'n dame opgeven om mat te voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen