roterende banner

zondag 13 november 2011

Timman - Ruud

Na 61 zetten stond het zo:

de stelling na de 61ste van zwart (Wit: Ke3, Ta5, pi f4 Zwart: Kf6, Lb3, pi e6 en f5.)
Ik had de hele middag een licht inferieure stelling gehad, zoals je dat hebt als zwartspeler wanneer wit goed speelt.
Door een kwaliteitsoffer te brengen meende ik een ondoordringbare stelling te hebben betrokken.
Hoewel ik hier nog de enige speler was en een kwartier a tempo tegen Jan moest spelen, dacht ik dat deze stelling gemakkelijk te houden zou zijn.
Maar dat is niet zo. Speel het zelf maar na. Tenslotte wordt de zwarte koning van veld f6 verdreven en dan neemt wit de op het juiste moment op e6 en is zwart in een verloren pionneneindspel beland.

Moet ik me gelukkig prijzen dat ik het (bijna) houden kan tegen een grootmeester of moet ik mijzelf vervloeken om mijn gebrek aan strategisch inzicht door het op deze stelling te laten aankomen?
Voor de zekerheid nam ik maar plaats op het bankje dat in de tram is gereserveerd voor invaliden.

Ruud

PS: Bedankt voor het bijhouden van de zetten Pieter. Het is niet jouw schuld, al verdenk ik je ervan dat je water in mijn glas hebt gedaan.

11 opmerkingen:

  1. Het is natuurlijk wel remise, want ik kan de oppositie nemen in het eindspel K+pion tegen K. Het was al laat en we waren beiden moe en daarom gaf ik maar op, bah.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja jammer inderdaad. Wie deed mee uiteindelijk, alleen Ruud en Pieter?

    Ik wil graag de hele partijen zien!

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik ben benieuwd naar het zettenverloop.
    Ik heb vaak op Jan Timman zijn wc gezeten maar speelde nooit een partij tegen hem

    Leuk stukje van Ruud.
    Stiekem zit er heel veel literair talent bij ENPS (Rimme, Theo H., Arnaud, Arjen, Chiel)
    Daar moet wat mee te doen zijn mannen!

    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie zwart-wit foto van Pieter en Ruud op euwetoernooi.nl. Het helpt dat beide heren een licht overhemd aan hebben en Timman een donker jasje.
    Pak aan, vooroordeel over stinkende slobbertrui dragende schakers.

    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ons nieuw lid Marcel Hofman speelde mee. Een kennis van hem zat achter hem en gaf adviezen. Ze kwamen een toren tegen paard + 2 pionnen te staan, maar zagen op een gegeven moment iets over het hoofd.

    Ik wam langzaam steeds een stukje slechter te staan en na 35 zetten kwam de klap.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zeg sanne, hoe kom jij op de wc van timman terecht?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vrij simpel: Je gaat een deur door en dan zak je een beetje door je knieen.

    Maar waarschijnlijk vraag je je af hoe ik bij Timman terecht kwam.
    Ik zat bij zijn zoon in de klas.

    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien een literair maar in elk geval een spitsvondig talentje die Sanne, haha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het relaas van Pieter klopt niet helemaal. Op mijn bord duurde het het langste van alle borden alvorens er sowieso een stuk werd geslagen. Uiteindelijk wist ik een toren voor een loper te winnen. Daarna kwam een buitengewoon listig middenspel, waarin ik op enig moment de juiste voortzetting heb gemist, om de kwaliteitswinst ook in partijwinst om te kunnen zetten. Op twee mensen na (Ruud bleef als laatste over) zag ik me uiteindelijk gedwongen de vlag te strijken. Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En alvorens de indruk ontstaat dat ik niet mijn eigen partij heb gespeeld, de kennis waar Pieter het over heeft gaf vooral advies aan de speler naast mij, mede waardoor Timman gedwongen werd op te geven. Al met al een leuke middag en een hele eer om Timman - voor de tijd dat het duurde - het vuur na aan de schenen te legen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. By the way, ik zie achter de meest recente interne uitslagen een vraagteken achter het resultaat van mijn partij, voor degene die het bijhoudt: ik heb afgelopen vrijdag mijn interne partij gewonnen.

    BeantwoordenVerwijderen