roterende banner

zaterdag 19 november 2011

Interne competitie ronde 11

Uitslagen
Stand
Kruistabel
Spelersgeschiedenis (alle uitslagen)
Statistieken


Steve Michel - Johan van der Maas
1. d4 Nf6 2. c4 g6 3. Nc3 d5 4. Nf3 Bg7 5. Qb3 dxc4 6. Qxc4 O-O 7. e4
De Grunfeld een weinig gespeelde opening op de club. Steve was helaas niet zo verrast als ik had gehoopt.
7... c6 8. Be2 Be6 9. Qa4 Nbd7 10. O-O b5 11. Qc2 Nb6 12. b3 Rc8 13. h3 a5 14. Be3 b4 15. Na4 Nxa4 16. bxa4 Qc7 17. Rac1 Qb7
Extra ondersteuning voor de B pion.
18. Nd2 Nd7 19. f4 Nb6 20. Nb3
Jammer ik moet het paardwel slaan. En wit raakt verlost van zijn dubbele randpion.
20... Bxb3 21. axb3 Rfd8 22. Rfd1
Dc5 was sterker geweest.
22... Nd7 23. Bd3 e6 24. Qf2 Nf6 25. Rc5 Qa8 26. e5
Het paard wordt nu sterk, dat zag wit ook wel maar wou toch het risico nemen.
26... Nd5 27. Bd2 Bf8 28. Rc2 Rd7 29. g4 Rdc7 30. f5 Qa7 31. f6
Beide spelers zaten hier al in tijdnood. Minder dan 10 min op de klok.
31... c5 32. Qh4
Alles of niets. Er dreigt Lh6 - lh6x Dh6x en mat op g7
32... c4
Winnend .sterker dan de pion slaan op c4.
33. Bxc4 Qxd4+ 34. Kf1 Ne3+ 35. Bxe3 Qxe3
Ik was zo bang voor deze loper dat ik niet zag dat ik de toren kon slaan.
36. Re2 Qf3+ 37. Rf2 Qxd1+ 0-1

Johan van der Maas

9 opmerkingen:

  1. knap werk johan, sterke partij
    groet,
    kees

    PS: het vijfde won gisteren met 2.5 - 1.5
    Sander speelde gelijk
    Rimme verloor
    De tegenstander van Roeland kwam helaas niet opdagen
    en Peter verpletterde zijn tegenstander (behoorlijk).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist het gewoon. Ik wist dat de partij op de site zou staan! aaaargh neeeeeee.
    Hier is mijn analyse(Ik zal het kort houden): 19.f4 verdient een dubbel vraagteken, ik geef daarmee mijn voordeel weg, ik wilde Pb3 of Pc4 spelen maar was onterecht bang voor Loper mal b3 - of c4 - gevolgd door e5 ( Verkeerd ingeschat want e5 zou de stelling openen, wat voor mij gunstig is). De stelling is daarna gelijk IMO maar ik had niets aan remise (aanbod geweigerd op zet 26 en 27). 26 e5 is dus een waanhopig poging om te winnen, keurig weerlegd door Johann. In plaats van e5 had ik iets zoals Df3 moeten spelen om e4 te dekken (Lf8 gevolgd door c5 dreigt), maar ik dacht dat het niet kon( ik dacht dat na Df3 Pd7 het pion op d4 zou winnen - onzin natuurlik).
    Enfijn, ik moet wel zeggen dat Johan goed heeft gespeeld, hij stond onder druk op het bord en op de klok maar bleef gefocussed vechten.
    Maar ik moet ook zeggen dat ik dit partij waardeloos vind (ja ja), snel vergeten dus :p

    P.S: Ik sta klaar om aanstaande vrijdag wraak te nemen.

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  3. vrijdag is snelschaken in de quibus, vd Helstplein!
    de zaal is dicht ivm met feest in de kerk.

    cheers,
    kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarom is 19. f4 zo dramatisch dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk trouwens dat je wel wat aan remise zou hebben gehad. Pieter stond volgens mij al verloren toen je het aanbod kreeg en Arjan was er niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Arnaud: had ik 19.Pb3 ipv f4 gespeeld had zwart moeten ruilen 19..Lxb3 axb3. Wit heeft staat dan duidelijk beter: betere controle van het centrum, loper paar, zwakte van zwart op c6 en a5. Wit staat niet gewonnen, maar de stelling wordt moeilijk te spelen voor zwart.
    19. f4 verbetert mijn stelling niet, het maakt het minder flexibel. De zet f3 bijvoorbeeld, om e4 te steunen als het nodig is, is niet meer mogelijk.

    In de partij 22.Dc5, zoals Johan het zei,was inderdaad echt sterk geweest. Ik was een beetje lui om concrete variante te rekenen en dacht dat ik niet op a5 kon slaan omdat d4 niet meer gedekt zou zijn (!).

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had het remise aanbod moeten aanneemen maar ik deed het niet want:
    1. Ik wilde van Johan winnen
    2.Ik wist dat ik de hele tijd beter stond maar slordig was geweest en ik was een beetje ziek van, en ik wilde het goedmaken.
    3.Johan remise aanbod terwijl hij geen problemen had. Dat vond ik raar, mischien was hij nog onrustig.
    4. Wij allebei in tijdnood waren en ik dacht dat hij in paniek zou raken en blunderen.
    5. Als het mis gaat, ik zou de stelling nog tot remise kunnen keepen.

    Helaas was het niet zo omdat:
    1.Johan en vechter is
    2. Ik echt ziek was van hoe de stelling zich ontwikkelt had
    3.Johan aan het bier was (Chimay - 8 procent) en meer vertrouw dan ik dacht had.
    4. ik degene was die in paniek was geraakt en blunderde
    5. De killer zet 23...was vergeten.

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sorry Steve de partij moest wel op de site zo vaak win ik niet van een meervoudig clubkampioen. Chimay is stimulerend dat is maar weer bewezen. Ik bood remise aan vanwege de tijd . Nou ja de volgende interne ronde ga je deze misstap rechtzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, die Chimay doet 't hem denk ik. Ik ga het ook eens proberen...
    Snap het probleem met f4, maar twee vraagtekens is overdreven.

    Gr!

    BeantwoordenVerwijderen