roterende banner

vrijdag 14 oktober 2011

Wie durft tegen Timman?

Op zondag 13 november wordt het Max Euwe schaaktoernooi geopend met een simultaan door Jan Timman. Omdat ENPS een link heeft met Max Euwe zijn er twee plaatsen gereserveerd voor ENPS-ers. De simultaan begint om 14.00 uur in de Openbare Bibliotheek Amsterdam, Oosterdokskade 143, 2e verdieping.
Het bestuur stelt voor dat gegadigden zich aanmelden (bv als reactie op dit bericht) en we zullen op vrijdagavond 28 oktober eerlijk loten tijdens de clubavond. Er zijn overigens ook enkele 'aanschuif'plekken voor publiek in de OBA.

Pieter

21 opmerkingen:

  1. Ikzelf kan niet, maar dit lijkt me nou typisch zo'n gelegenheid waar een club zijn sterkste spelers naar toe zou willen sturen.

    Een loterij is trouwens wel consistent. Het technisch beleid van deze club heeft ook wel wat weg van een loterij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O ja, met uitzondering van het SGA-cup team natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. C'est la ton qui fait la frustration

    BeantwoordenVerwijderen
  4. valt wel mee hoor maar met wie heb ik het genoegen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik was het niet!
    " ton " is mannelijk :)

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja ja Steve, expres een foutje maken om je handen in onschuld te kunnen wassen...:)

    Tot morgen op het Kattenburger!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En ik vind wel: als je zo'n opmerking maakt, Anoniempje, dan zou het sieren je naam erbij te zetten.

    Dit getuigt niet van moed.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vind ik ook allemaal maar we dwalen af en dat komt natuurlijk in de eerste plaats door mij.

    De vraag die ik voorleg is, zou een club naar een dergelijk evenement niet gewoon zijn sterkste spelers willen afvaardigen?

    Het is wel TIMMAN en die willen we natuurlijk verslaan. En dat kan, in een simultaan kun je een grootmeester verslaan, maar dat moet je wel willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Simultaanschaken heeft weinig te maken met een normale schaakpartij, de gewone ratings tellen dus niet. Resultaten uit voorgaande simultaans zijn wat mij betreft veel relevanter. In dat opzicht is Albert de ongekroonde reuzendoder van de club. Meerdere malen heb ik hem een grote vis in een simultaan zien binnen halen. Misschien wel omdat hij beschikt over het verrassingseffect, er lijkt niets aan de hand en dan volgt de winnende combinatie.

    my vote is for Albert.
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als ik even snel tel, ik zou het op moeten zoeken, heb ik twee grootmeesters (grote vissen heb je ook in soorten en maten) in simultaans verslagen. Andere sterke spelers bij ENPS heb je geloof ik ook nooit een simultaan zien spelen. Beetje kort door de bocht dus.

    Dat gewone ratings niet tellen, is trouwens wel weer (verrassend?) consistent, maar natuurlijk lariekoek.

    In ieder geval ligt deze beslissing bij het bestuur lijkt mij en dan in de eerste plaats bij de verantwoordelijke voor het technisch beleid, de externe wedstrijd leider. Vreemd genoeg hoor je die vrij weinig. Kom Sander, meng je eens in deze discussie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb het even opgezocht en mijn score tegen grootmeesters in simultaans is 2,5 uit 4.

    Ree 1
    l'Ami 1/2
    Nijboer 0
    Reinderman 1

    Ik kan overigens echt niet die dag, maar probeer wel een lans te breken voor de sterke schakers van deze club. En dat is toch echt het beste af te lezen aan de rating.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gewoon loten onder de belangstellenden. Wat maakt het uit of iemand wint of verliest in een simultaan.

    Martin

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat het uitmaakt of je wint van de grote Jan Timman?????

    Nee helemaal niets inderdaad. hahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Roel, laat ik het wat nuanceren. Het maakt voor de club niet uit of je wint of verliest. Voor jezelf natuurlijk wel.

    Martin

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Martin,

    Als de vertegenwoordigers van ENPS een mooi resultaat behalen, dan lijkt me dat een succes voor de club.

    Anderzijds, als je redeneert zoals jij, wat maakt dan wel iets uit voor de club? Of is de club een verzameling individuen met individuele belangen, de ene keer parallel en de andere keer tegenovergesteld, die elkaar treffen omdat ze toevallig naar dezelfde rekening hun contributie overmaken?

    Wat maakt volgens jou wel iets uit voor de club?

    Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En dan is het stil, het is ook best een lastige vraag.

    Inmiddels heb ik vernomen dat het sowieso toch een loterij wordt.

    Zal Jan Timman (levende legende) blij mee zijn, twee winnaars van een loterij als tegenstander.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Roel,

    In feite kan je elke schaakclub indelen op 2 criteria. Namelijk het sportieve en het sociale. Als je hier vanuit gaat van heb je een continuüm van 100% sportief gericht naar 100% sociaal gericht dan hebt je dus een lijn. ENPS zit bijvoorbeeld op 50% sportief en 50% sociaal. Caissa op 80% sportief en 20% sociaal. De meeste ENPS schakers vinden dat prima zo. In dat kader zijn er mensen die een loterij voor de deelname aan de simultaan (sociaal) een prima idee vinden. Andere schakers willen die schuif meer richting sportief zoals jij. Beide keuzes zijn prima maar zolang de meeste leden zich prima vinden op de huidige plaats op het continuüm zal hierin geen letterlijke of figuurlijke verschuiving hierin plaatsvinden.

    Martin

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Martin,

    Dank voor je antwoord, eindelijk eens iets inhoudelijks!

    Maar uiteraard ben ik het niet met je eens.

    Met 50% sportief en 50% sociaal kun je alle kanten op met gelegenheidsargumenten als risico. Neem jij deel aan de loterij? In dat geval is het in je eigen belang om je sociale gezicht te laten zien met een kans op deelname die je met mijn voorstel niet hebt. Speel je in het derde wat kampioen wordt terwijl het tweede degradeert, dan is het daarentegen in je eigen belang om met je sportieve gezicht op voor een plek in het tweede team te lobbyen.

    Daarnaast kan het sociale aspect ook gebruikt worden om partij-uitslagen te beïnvloeden. En daar bedoel ik overigens jou niet mee, ik ken je als een zeer sportieve speler. Maar ik ken situaties, onder andere gedocumenteerd op deze blog, waarin onze meervoudig clubkampioen onder het mom van 'het gezellige' zijn tegenstander uit zijn concentratie probeert te halen. Niemand die daar wat aan doet, want we zijn wel een gezellige club hè?

    Ik houd meer van duidelijkheid op basis van twee uitgangspunten:
    - IK schaak voor het resultaat
    - Ik respecteer de tegenstander, helemaal als het om buiten-categorie Jan Timman gaat.

    Daarnaast kent men mij bij ENPS goed genoeg dat ik tot laat gezellig een biertje mee drink. Maar wel na de partij en zonder anderen die nog schaken te storen.

    Dus ik ben het ook niet met je eens dat ik vooral voor het sportieve ga. Ik beschouw mezelf juist als 50/50. 50% Sportief tijdens de partij en 50% sociaal daarbuiten.

    Ik vroeg ook nog 'Wat maakt volgens jou wel iets uit voor de club?'
    Mijn eigen antwoord is: externe successen. Iets beters is er niet!

    Groeten, Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Roel,

    Ik vind inderdaad dat je wel punt hebt, uitgaande van die twee criteria, dat het soms opportunisme in de hand kan werken. Echter zoals gezegd, op een uitzondering daargelaten, is daar consensus over in de club. Vrijwel elke plek op die virtuele lijn geeft overigens aanleiding tot keuze momenten met discussie over sportief-sociaal.
    Met betrekking tot je tweede vraag. Wat maakt volgens jou wel iets uit voor de club. Daar moeten we dan maar een keer over hebben met een biertje(sociaal criterium)in de pastorie na een partij (sportief criterium). Temeer daar ik het ook geen eenvoudige vraag vind.

    Groet en mogelijk dus tot vrijdag
    Martin

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Martin,

    geloof het of niet, maar dit is werkelijk de eerste keer dat iemand hier op deze blog zonder vooroordelen vooraf op mij reageert met 'laten we het er eens over hebben'. Voor de rest ben ik in twee jaar tijd alleen maar tegen een muur opgelopen, opgetrokken van blind conservatisme en ongeïnteresseerdheid. Tja, dan wordt je wel eens wat sarcastisch.

    Lijkt me een prima plan! Ik ben er vrijdag, dus na de partij met een biertje in de pastorie.

    Groet, Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Waar was je nou? Ik had 47 zetten nodig, duurde best lang.

    BeantwoordenVerwijderen