roterende banner

zaterdag 1 oktober 2011

Interne competitie ronde 4

Er werd gedronken op onze verjaardag en Pieter, onze kersverse secretaris, sprak daarbij een aardig woordje. Hij uitte daarin o.a. het vermoeden dat gedurende haar leven ENPS zo'n 25.000 partijen voortgebracht zou hebben. Niet niks. Een van die 25.000 partijen zie je hieronder.

Daarna vertelde ik namens de feestcomissie, waarin Rimme, Eric, Arnoud en ik zitten, dat zaterdag 11 februari ons verjaardagsfeest plaatsvindt, met een bijzonder leuk verrassingsprogramma. Ik kan er alleen over kwijt dat er een toernooi plaatsvindt en dat we oud-leden en buurtgenoten er bij gaan betrekken. Voor leden zal het ongeveer duren van 12:00 tot 24:00 uur.

Toasten op onze 75e verjaardag. Vlnr Duck, Aisha, Jord, Johan, Theo H, Har, Sander, Steve, Theo B, Leo, Arjan, Roeland, Pieter, Ruud, Martin, Kees, Chiel, Mark en Arnaud. Van Sanne zijn alleen drie kerstboomjes op zijn T-shirt zichtbaar.
Uitslagen
Stand
Kruistabel
Spelersgeschiedenis (alle uitslagen)
Niek


Partij gespeeld op 30 september 2011 tussen vijfvoudig clubkampioen Steve Michel (wit) en voormalig seniorenkampioen Ruud van Caspel (zwart). 1. d4 c6 2. c4 g6 3. e4 Lg7 4. Pc3 d5 5. cd5: cd5: 6. ed5: Pf6 7. Db3 0-0 Deze stelling ontstond met zetverwisseling in de partij Aljechin-Euwe, Bern 1932. Het vervolg van deze partij is te vinden in de biografie van Euwe van Alexander Münninghof, onder nummer 90. Ik besteedde in deze fase veel tijd aan de (bizarre -volgens Steve) opening omdat ik graag een hommage breng aan de oude meesters uit het pre-computertijdperk en deze stelling nastreefde. De computer heeft het schaken veranderd van een prospectief spel in een retrospectieve geheugentest. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Magnus Carlsen de namen van de Ajaxspelers, de namen van hun vrouwen en de namen van hun huisdieren uit het hoofd kent (Matten 9, 2011). Aljechin speelde hier 9. Lc4 en het vervolg daarop ken ik, maar Steve speelde: 8. Pge2 Een begrijpelijke zet. Wit wil zijn pion op d5 bevestigen met Pf4. Nu moet ik op eigen kracht verder. 9………..Te8. Dit vond ik een subtiele en mooie zet, maar bij thuiskomst vond ik deze zet als de hoofdvariant in Suetins Caro-Kann bis Aljechin-Verteidigung, Sportverlag Berlin 1983. Moet ik blij zijn, dat ik hem vond, of droevig, dat ik dit had kunnen weten? 10. g3 e6 11. de6: Le6: 12. Db7: Dit alles naar Suetin. Ik heb ondertussen veel tijd gebruikt, maar Steve speelde snel en met een blik van ‘die is gek geworden’. Ik sta inderdaad na 12 zetten 2 pionnen achter. Later vertelde Steve me dat Parijs geen schaakcafé meer kent, dus hij heeft geen recht van spreken. 12……….Pd5 Nu wijk ik af van de hoofdvariant die verder gaat met het logische Pbd7. De gedachte bij de tekstzet is dat ik in sommige varianten de witte dame in het nauw kan brengen en ook kan ik met Pb6 de toren dekken. 12. Lg2 Pb6 13. Le3 Pbd7 14. b3 Pf6 15. 0-0 Pfd5 16. Pd5: Ld5: 17. Da6 Lg2: 18. Kg2: Dd5+ 19. Kg1 Df3 20. Pf4 g5 21. Pg2 h6 Op deze stelling heb ik aangestuurd. Wit staat nog steeds 2 pionnen voor, maar komt moeilijk los. 22. Tac1 Tad8 23. Da7: Drie pionnen. 23…………Pd5 24. a4 Wit zat verlegen om goede zetten, maar dit is niet goed. 24…………..Tb8 25. Tb1 Pc3 26. Tb2 Pe2+ Zwart heeft voortreffelijk gespeeld, afgezien van de dubieuze opening. Op Kh1 volgt nu Ta8 met stukwinst (Te3:) 27. Te2: De2: 28. h4 Tb3: 29. hg5: hg5: 30. Lg5: Teb8 31. Lf4 Tb1 32. Db8: Tb8: 33. Lb8: Ld4: 34. Lf4 Da2 35. Ph4 Da4: 36. Pf5 Lc5 37. Tb1 In mijn tijdnood overziet Steve iets. 37…………..Lf2:+ 38. Kh2 De enige zet. 38…..………Dc2 39. Ph6+ Kh7 40. Tc1 De2 Veertig zetten gehaald, maar toen pas bedacht ik -met nog 1 minuut op de klok- dat partijen in 1.45 uur moeten worden uitgespeeld. Wie heeft dat bedacht? 41. Kh3 Le3 (!) 42. Le3: De3: 43. Tc6 Nu staat zwart iets beter. Maar na 43…..De4 44. Tf6 Kg7 45. Tf7: Kh6: 46. Tf4 heeft wit een vesting, afgezien van 46……..Dh1 47 Kg4 Dh5 mat. Dus, en gelet op de tijd: 43…………..Dh6: 44. Th6: Kh6: 45. Kg4 Kg6. Remise. Ik beschik niet over een schaakcomputer omdat ik net als Euwe bijna uit de negentiende eeuw stam. Graag laat ik me vertellen door een van onze jonge leden waar ik het fout heb gedaan volgens de rekenmeester.
Ruud van Caspel

voor de liefhebber ook nog even het pgn:

[Event "interne ENPS"]
[Site "interne ENPS"]
[Date "2011.09.30"]
[Round "04"]
[White "Steve Michel"]
[Black "Ruud van Caspel "]
[Result "1/2-1/2"]

1. d4 c6 2. c4 g6 3. e4 Bg7 4. Nc3 d5 5. cxd5 cxd5 6. exd5 Nf6 7. Qb3 O-O 8. Nge2 Re8 9. g3 e6 10. dxe6 Bxe6 11. Qxb7 Nd5 12. Bg2 Nb6 13. Be3 N8d7 14. b3 Nf6 15. O-O Nfd5 16. Nxd5 Bxd5 17. Qa6 Bxg2 18. Kxg2 Qd5+ 19. Kg1 Qf3 20. Nf4 g5 21. Ng2 h6 22. Rac1 Rad8 23. Qxa7 Nd5 24. a4 Rb8 25. Rb1 Nc3 26. Rb2 Ne2+ 27. Rxe2 Qxe2 28. h4 Rxb3 29. hxg5 hxg5 30. Bxg5 Reb8 31. Bf4 Rb1 32. Qxb8+ Rxb8 33. Bxb8 Bxd4 34. Bf4 Qa2 35. Nh4 Qxa4 36. Nf5 Bc5 37. Rb1 Bxf2+ 38. Kh2 Qc2 39. Nh6+ Kh7 40. Rc1 Qe2 41. Kh3 Be3 42. Bxe3 Qxe3 43. Rc6 Qxh6+ 44. Rxh6+ Kxh6 45. Kg4 Kg6 1/2-1/2

16 opmerkingen:

  1. Steve en Ruud, een prachtige partij, waarvan ik dacht dat Steve met 3 pionnen voor het gemakkelijk ging winnen.
    Ik ben niet meer erg jong, maar heb op mijn PC wel Fritz10 staan en dat is vaak heel frustrerend, want als je thuis komt denk je soms dat je goed hebt gespeeld, maar dan blijken er nog veel betere zetten te zijn geweest.
    Ruud stond op 43e zet gewonnen en ipv Dxh6 geeft de computer 43...De5 44. Tb6 Dh5+ 45 Kg2 Dd5+ 46. Kh3 Dd8. De toren moet nu van de 6e rij af, anders geeft de dame dubbelschaak en dan pakt de koning het paard. Andere zetten voor zwart die beter hadden gekund:
    10... Te6 (0.63; het gespeelde gaf 0.98)
    11....Pbd7 (1.12 vs 1.76)
    22....Te6 (1.41 vs 1.88)
    36....Dc4 (-0.37 vs -0.16)

    Overigens was 38. Kh2 niet de enige zet. Kxf2 (-2.00) wordt beter gevonden dan Kh2 (-2.52).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke pot heren, met plezier even nagespeeld. Over oude meesters gesproken, we hebben ook het een en ander in ons blog staan! Als je linksboven, bij de zoekfunctie, Fischer invult... vind je bijvoorbeeld die geweldige koningsindische partij! Volgens mij is die in 2008 of zo in ons blog verschenen.
    Overigens Steve, ik zag dat je ronde 1 niet meegespeeld hebt bij Laurierboom, ga je nu toch bij ons meedoen?

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond de opening verdacht maar zwart heeft idd compensaties voor het geofferde materiaal.
    Ik realiseerde echter vandaag dat ik heb het zelf met zwart gespeeld! Dat was mischien 10 jaar geleden, toen ik de Caro-Kann speelde. Ik kreeg toen dezelfde stelling met zettenverwisseling: 1.e4 c6 2.d4 d5 3.exd5 cxd5 4.c4 Pf6 5.Pc3 g6 6.Db3 Lg7 7.cxd5. unglaublich...

    @Pieter: dank je wel voor je commentaren, maar je kan de computers analyse niet zo maar blind vertrouwen! Computers zien alle combinaties in een fractie seconden maar hebben de waarheid nog niet gevonden;) De zetten die je noemt zijn ook mogelijk maar niet beter dan de zetten van Ruud. Laat je computer draaien, en je zal de evaluatie zien veranderen.


    De stelling naar 43...De5 is steeds remise, ook als de computer denkt dat wit totaal verloren staat: ik kan mijn paard gewoon offeren en een vesting bouwen. Ik speel mijn toren op f4 en h4, mijn koning dekkt g3- draw!

    @Ronald: Bedankt voor het aanbod ;) Ik had eigenlijk moeten spelen maar ik was ziek. Ik ben wel de zwakste van het team, zeker met een GM op bord 1 en een IM op bord 2 :)

    @Ruud: Er zijn geen schaakcafés meer in Parijs, maar ik was vergeten je te vertellen dat er wordt nog fanatiek geschaakt in de Jardin du Luxembourg!

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om na te spelen met het uitgebreide commentaar.

    `kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Steve: What happened to Polly Magoo? And do you know a place near Mont Parnasse, I forgot the name and am sure that I forgot how to find it, I played a lot over there in the eighties. Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Steve,
    De computer heeft ongetwijfeld niet altijd gelijk en na langer rekenen was hij misschien met iets anders gekomen. Omdar Ruud dat vroeg heb ik hem laten rekenen en dat opgeschreven.
    Ik vind je idee over vesting wel interessant. Krijg je geen problemen als zwart de dame op h1 krijgt en daarna met de zwarte koning en f-pion oprukt?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Roel: is my dutch that bad? :)
    Ik weet het niet, ik heb je vragen op een franse schaakforum (France- Echecs.com) gesteld. I will let you know.

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Pieter: de volgende stellingen zijn remise (Bron:Grundlagen der Schachendpiele van Müller en Lamprecht, een van mijn favoriete schaakboeken):

    Stelling 1: Wit:Koning g2,Toren e3,pion f2 / Zwart:koning f4, Dame b6, pion h4
    Stelling 2: W: Kg2,Tf4,g3 / Z: Kg5,Dc7

    Stelling 2 lijkt op de stelling van de partij, het maakt niet uit of zwart een pion op f7 heeft (denk ik) omdat hij nooit veerder dan f4 kan.
    Maar ik moet inderdaad voorkomen dat de zwarte Dame naar h1 komt.

    Ik moet dus mijn toren op f4 of h4 krijgen EN mijn koning op h2 of g2. Bij nader inzien ben ik niet zeker of het kan! Moeilijk, moeilijk, wel de moeite waard om te analyseren!

    De volgende stelling is remise als wit aan zet is, maar verloren als zwart aan zet is:
    Stelling 4: W: Kg3,Te4,f3 / Z: Kf5, Db7.

    Wat is schaken moeilijk! :)

    Ik zal het boek volgende week naar de club meenemen.

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  9. CORRECTIE
    Stelling 4 is verloren voor wit.
    In theorie te minsten, want het eindspel Koning+Dame tegen Koning+Toren is ook lastig!

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Steve: Ik zou willen dat mijn Frans zo goed was! En bedankt voor het doorsluizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Roel: Cafe Polly Magoo is 10 jaren geleden gesloopt. Nu staat er een hotel.

    @Pieter: Het is me niet gelukt om een vesting te bouwen na 43...De5. Bij voorbeeld 43...De5 44.Tc1 Kxh6 45.Tf1 Kg5! 46.Tf4 Dxf4 en zwart wint. Ik stond dus waarschijnlijk verloren inderdaad.
    Maar een vesting is denk ik wel mogelijk na 43.Tf1 i.p.v 43.Tc6 in de partij. Bij voorbeeld: 43.Tf1 Dxh6 + 44.Kg2 Dc6 + 45.Kh2 Kg6 46.Tf4

    @Ruud: 24.a4 was te vroeg, ik moest eerst mijn dame recycleren met 24.Da4 en Dc6, misschien ergens h4 ingooien voor de gezelligheid,en dan pas mijn pionnen op de damevleugel naar voren zetten.

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  12. leuke partij, prachtige analyse van Ruud. Maar waarom wordt Steve in hemelsnaam in het engels aangesproken? tis toch vrij duidelijk dat hij het nederlands ook beheerst?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Anoniem, ja dat begrijp ik zelf ook niet. Misschien komt het omdat ik in een Engelstalige omgeving werk en reageerde ik onbewust op de 'engelse' naam Steve. Ik weet dat Steve perfect Nederlands spreekt. Zoals ik al eerder aangaf, ik zou willen dat mijn Frans zo goed was en ik heb zelf een jaar in Parijs gewoond.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. We moeten natuurlijk ook nog memoreren dat onze nieuwe topper Arjan jammerlijk verloor van Johan. Johan heeft nu dus 4 uit 4 en is daarmee de nieuwe topper! Succes met het verdedigen van je 1e plaats en komende vrijdag speelt het 1e thuis, dus een aantal potentieel sterke tegenstanders kun je niet treffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vorig jaar heb ik op deze blog vragen gesteld over het belang van de beginstand bij het berekenen van punten in de interne competitie. Kees schreef dat dit niet uitmaakt, omdat er wordt doorge-itereerd. Sommigen twijfelen nog. Na 4 ronden is dat eens mooi na te rekenen.

    Johan heeft gewonnen van Jord, Rimme, Joost en Arjan. Als je in de stand kijkt naar hun vorige plaats op de ranglijst dan geeft dat hun punten bij PVAL (previous value). Arjan stond 1e en was 120 punten waard. De anderen waren 82, 84 en 108 punten waard, samen 394 en dat is het aantal punten Johan heeft. Dat klopt dus.

    Kees heeft bv gewonnen van Sander (PVAL 80) een keer verloren (0) en 2 keer niet geweest. Zijn eigen PVAL was 111. Twee keer 1/3 daarvan is samen 74. In totaal dus 154 punten, klopt ook.

    Wel grappig is dat de mensen die allemaal vier keer niet gekomen zijn niet helemaal gelijk staan. Hun vorige plaats was elke keer niet gelijk en dus krijgen ze steeds andere punten, maar blijven dicht bij elkaar. Hun ranking hangt wel af van de beginstand.

    Bij het begin van deze competitie is overigens de eindstand van de vorige helft als beginstand overgenomen. Dan kunnen ook de eeuwige sceptici onder ons vertrouwen op een eerlijke competitie.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Pieter ik moet je teleurstellen (dat ben ik zelf ook) maar de eindstand van vorig jaar is NIET genomen.
    Ook wordt er (nog steeds) niet goed '' doorgekeizerd '' . Als dit wel goed gebeurd is de PVal gelijk aan de Val.
    Theo Bakker

    BeantwoordenVerwijderen