roterende banner

zaterdag 15 juni 2019

Ardin kampioen!

en Ron B-kampioen, Jord C-kampioen, en Mark zomerkoning

Bosboom - Bottema werd 2-0
Ardin Bosboom is de nieuwe kampioen van ENPS! Hij volgt Peter Nitschke op. De jeugd heeft overwonnen, want Ardin is ons jongste lid. Hij is geboren in 1996 en daarmee een kleine 30 jaar jonger dan Tom (1967). Hij won de minimatch  over twee partijen met 2-0. Tom, die vorige week ongelukkig verloor, moest de wedstrijd van gisteren winnen om een tiebreak af te dwingen. Dat is dus niet gelukt, de voornaamste reden was wel zijn tijdgebruik. Al voor de 20e zet had hij minder dan 5 minuten over zodat hij eigenlijk de hele avond in tijdnood zat. Ik heb hem wel eens wonderen zien verrichten met enkele seconden op de klok, maar tegen de door-en-door taaie Ardin is het niet de beste tactiek. Juist toen Tom beter kwam te staan (laat op de avond, na de 50e zet won hij een pion) ging hij door de vlag. De partijen (of fragmenten) volgen nog.
Ardin is nog maar 1 jaar lid, en gelijk met groot succes! De jeugd heeft de toekomst, dus het kan een lange reeks ENPS-kampioenschappen voor hem worden, hoewel hij volgend jaar kan rekenen op flinke tegenstand want hij is op Elo op dit moment slechts 5e van de club. En de ratinghouders die vlak onder hem staan (de beide Peters, Steve, Kees, Jildo en nieuweling Dirk van der Meiden) hebben last van grote dadendrang.
Voor degenen die het nog niet weten een leuke curiositeit: Ardin is de zoon van een schaakberoemdheid, maar anders dan zijn naam doet vermoeden niet van Manuel Bosboom, maar van Tea Lanchava.

Helaas geen match tussen de twee ENPS3-toppers
Ron Heeneman won de prestigieuze B-titel, zonder te spelen, omdat Jeannot Tuijnman zich terugtrok. Ron volgt Mischa de Rue (B-kampioen van vorig jaar) op. Ron heeft een erg goed jaar achter de rug, hij werd in de eindstand van de tweede competitiehelft heel knap derde (6½ uit 10 en TPR 1941). Ook extern was een topjaar. Zijn team werd kampioen en hij speelde daarin een belangrijke rol, misschien wel de belangrijkste: hij scoorde op bord twee 4½ uit 6, en hij had de hoogste TPR van allemaal, 1914. In de laatste wedstrijd had hij stalen zenuwen en sleepte voor de poorten van de hel het laatste, winnende, punt weg.

De tweekamp om de C-titel is gewonnen door sympathieke Jord Hendriks, hij versloeg in no-time de altijd supersnelspelende Braziliaan Marcello Ribeiro. Jord volgt Victor Bartman op.

En dan werd er nog een zomercompetitie gespeeld. Omdat Aran ziek was kon hij helaas zijn lezing niet geven, heel jammer. Het gaf ons de gelegenheid om een extra zomercompetitie-ronde te spelen, en door dit toeval heeft Mark Hecker de kans gekregen, en gegrepen, om met slechts 3 uit 3 de titel zomerkampioen op te eisen. Niet zonder slag of stoot, want in de vierde ronde won hij van Albert, die met heel veel tijd op de klok met een stuk én twee pionnen meer, eindeloos ging denken en alsnog op tijd verloor! De hele club was even onthutst door dit mega-drama, maar niet Mark die het allemaal lachend incasseerde. Niettemin gefeliciteerd Mark, we hebben wel weer lol gehad :-))

Uitslagen 4e ronde    -   Uitslagen 5e ronde    -    Eindstand

Volgende week gaan we op de slotavond Pizza eten en een ludiek toernooitje spelen. Ik heb hele goede herinneringen aan alle voorgaande edities, dus ik kijk er naar uit. Eigen bijdrage is €5,- Geef je op als je het al niet hebt gedaan, hieronder in de comments of bij Adrienne.

Niek

17 opmerkingen:

  1. Jeannot doet niet mee aan deze surrogaat poppekast voor des keizers baard. Het feit dat de immer actuele website van enps niet eens de uitslag vermeldde van deze "prestigieuze" en epische wedstrijd zegt al genoeg.Overigens feliciteer ik Ardin met zijn welverdiende A titel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jord, Ron en Ardin van harte met jullie titels!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Juist ja !!!!! Jord ,Ron en Ardin van harte met jullie titels !!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind "Broadway trofee" toch prestigieuzer klinken dan "B-titel"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij is er maar een titel die telt toch? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En dat is zeker niet de "prestigieuze" Broadway titel.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. A, B en C titels tellen voor mij even zwaar.
    Liever een ratingtoernooi spelen en dan achteraf zeggen dat iets niet prestigieus is, vind ik een beetje kinderachtig eerlijk gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ontken de stellingname van Niek dat B- titel prestigieus zou zijn. Het feit dat website wel de uitslagen vermeldt van zomercompetitie en niet eens de uitslag van onze eerste match (overigens remise) spreekt boekdelen. En ja ik vind een rating toernooi inderdaad interessanter Dan te spelen om de "felbegeerde" Broadway cup.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat voor waarde iemand geeft aan de finale wedstrijden van de ratinggroepen is n.m.m. persoonlijk en valt weinig over te discussiëren. Ik vind de wedstrijden een leuk toetje van het schaakseizoen.
    Theo Bakker

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik acht het zomer kampioenschap bij uitstek als meest prestigieuze !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gefeliciteerd Mark,

      en wees gelukkig want de naam van de winnaar van de zomercompetitie wordt normaliter niet eens gemeld op de website. Weet ueberhaupt iemand wie je voorganger is?

      Verwijderen
    2. Heerlijk zo'n droge en relativerende opmerking, Mark.
      Wat ik overigens wel leuk zou vinden is als we op onze site wat meer aandacht zouden besteden aan de prestaties van onze mensen bij toernooien als Best of the West enz. Ik zag dat Jeannot daar een hele puike prestatie heeft neergezet met een TPR van 1928! Gefeliciteerd, man!
      Ik zal er eens over denken of ik misschien de rol van verslaggever van dit soort toernooien op me ga nemen. Per slot van rekening betekent de uitslag van het FNV referendum dat ik in plaats van in juni 2021 in oktober volgend jaar de deur op mijn werk achter me dicht mag trekken! PROOST!!!!

      Verwijderen
    3. Wel graag alleen van A-groepen, anders is het niet prestigieus genoeg Daan!

      Verwijderen
    4. Daan, ik zou het geweldig vinden als je die taak op je kunt nemen!

      Verwijderen
  11. Kunnen we de discussie even serieus houden? Laat ieder nou van zijn eigen toetje genieten. Want - zeggen ze- over smaak valt niet te twisten....
    Jeannot

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Daan, als ik naar je enthousiaste schrijstijl kijk dan zie ik vooruit naar smullende verhalen. En natuurlijk leuk dat je mijn TPR roemde zodat ieder weet wat voor geboren en onvervalst natuurtalent er rondloopt bij deze club. Overigens... Ik ben een nieuwe opening aan het voorbereiden geinspireerd door een paard dat in de Nijl leeft. Maak de borsten maar nat voorhet aanstormend B talent!

    BeantwoordenVerwijderen