roterende banner

maandag 17 september 2018

Iedere wedstrijd is een finale

Voetbalcoaches zijn meesters in het gebruik van clichés na een verloren wedstrijd.

Zoals "Iedere wedstrijd is een finale”, "We mogen deze wedstrijd niet onderschatten”, "De tegentreffer viel op het verkeerde moment”, "Het was een wedstrijd met twee helften”, of de bekendste "De bal is rond”.

Mijn partij tegen Steve was uit hetzelfde hout gesneden:
Met zwart tegen mijn angstgegner Steve speel ik als een drenkeling op zoek naar remise. Niet gefocust op winst, maar vooral op niet verliezen.... en dat is niet de manier om te winnen. Op het moment dat ik remise in zicht heb vergeet ik dus te winnen. Kijk maar mee. Steve speelt in de opening het in de mode zijnde 3. cxd5 en er een ontstaat een thematisch gevecht voor de C line. Wit krijgt de C lijn. Er moet nauwkeurig gespeeld worden, maar zwart komt niet echt in de problemen. Na afloop keken we samen nog even naar de zet 16. f5, maar het lijkt gevaarlijker dan het is, het leidt niet direct tot voordeel. Wit heeft dus niets laten liggen. Helaas was ik zo gefixeerd op remise dat ik op zet 42. ... Tb2 speelde waarna het snel remise wordt. Hoe anders was het geweest als ik na 42. Kh1?? even de tijd had genomen. Even verwonderen hoe de wereld eruit zou zien na 42. .... Tg3! Stockfish geeft ruim +4 voor zwart, de witte koning staat te ver waardoor de zwarte pionnen door kunnen lopen en de witte worden opgevangen door de zwarte koning. Maar ja.... als je niet schiet kan je ook niet scoren. Volgende keer beter....

Kees

6 opmerkingen:

  1. Mijn favoriet: "Gaat zo'n bal erin, heb je een heel andere wedstrijd."

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant eindspel! Maar welk winnend variantje hoort er dan bij na 42. ... Rg3 Kees?
    Mijn Stockfish kruipt pas na een half uur langzaam naar oordeel -1,5
    zwart gaat inderdaad een pion voorkomen, maar Stockfish ziet nog geen onmiddellijke winst. Die is er misschien wel, ergens, maar je zou nog een hele berg moeilijke en ondoorgrondelijke zetten moeten vinden.

    en ik heb ook gezocht naar een passende quote :)
    "Als ik jou vraag te laten zien wat je kan, zou je laten zien wat je kan. Maar dan weet ik meteen ook wat je niet kan, want dat laat je niet zien." Johan Cruijff, 04 november 2013

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar wat Cruijff zegt is meestal het tegenovergestelde van clichés natuurlijk.
      Deze vond ik ook zóó goed:
      "Ik maak eigenlijk zelden fouten, want ik heb moeite me te vergissen"

      Verwijderen
    2. Wat dacht je van deze? 'Voordat ik een fout maak, maak ik die fout niet.'
      Maar dit is wel een geweldige uitsmijter:
      'Mensen moeten harder gaan rijden, dan zijn ze sneller van de weg, dus zijn er minder files.'

      Verwijderen
    3. mijn stockfish geeft: (na een nachtje draaien -/-2.5)
      42... Rg3 43. Rh5 Ke6 44. b5 Rxe3 45. b6 Rd3 46. Rh8 Rb3 47. Kh2 Kd7 48. Rh5 Rxb6 49. Rxf5 Ke6 50. Re5+ Kd6 51. f5 Rb3 52. Re6+ Kc7 53. Rh6 Rd3 54. Rf6 Rf3 55. Rf8 Kd6 56. Rf6+ Kd7 57. Rb6 Rxf5 58. Kxh3 Rg5 59. Rb5 Kc6 60. Rc5+ Kd6 61. Rc1 Rg7 62. Rd1 Rg8 63. Rb1 Kc6 64. Kh2 Rg7 65. Kh3 Rg5 66. Kh2 Kd6 67. Rb3 Ke6 68. Rb1 Rg4 69. Rf1 Kd6 70. Re1 Rg8 71. Rb1 Ke7 72. Kh3 Ke6 73. Kh4 Rg6 74. Rf1 Kd6 75. Rb1 Kc6 76. Rc1+ Kb5 77. Rc5+ Kb4 78. Rxd5 Kc3 79. Re5 Kxd4 80. Re7 e3 81. Kh5 Rg2 82. Rd7+ Kc3

      Verwijderen
    4. "Toreneindspelen zijn ALTIJD remise" (J.H.Donner)
      anoniem=Mischa, lukt me niet anders in te loggen

      Verwijderen