roterende banner

vrijdag 4 juli 2008

Moeilijk!

Op de website www.schakers.info staat een prijsvraag:
Wit en zwart hebben in diagramstand elk vier zetten gedaan, welke waren dat?

Ik heb er een uur op zitten puzzelen maar kom niet verder dan
1. e4 c6
2. Lc4 e6
3. Lxe6 dxe6

maar dat duurt drie zetten en niet vier. Een ander plan is de witte zetten e4 Lb5 Lxd7 te combineren met de zwarte c6 e6 Pxd7 Pb8 maar dat lukt me ook al niet. Zou het diagram verkeerd zijn? Ik denk het niet. Ik ken namelijk een ander probleem met dezelfde opgave en die klopt zeker maar kon ik ook al niet op eigen kracht oplossen:
Wit en zwart hebben in diagramstand elk vier zetten gedaan, welke waren dat?

Over een paar dagen geef ik de oplossing, die mooi en waanzinnig verrassend is!
Niek

PS: enkele uren nadat ik dit bericht had geschreven schoot mij de oplossing van diagram 1 te binnen! Die kan ik hier natuurlijk niet geven, dan zou ik die prijsvraag verknoeien, maar het antwoord van diagram 2 houden jullie tegoed.

4 opmerkingen:

  1. Bas heeft diagram 1 opgelost, hij schreef "Leuk puzzeltje voor aan het eind van de vrijdagmiddag!" en gaf de oplossing. Ik heb zijn bericht weggehaald in verband met die prijsvraag.
    Nu diagram 2 nog Bas!

    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Niek,
    Wat een leuke puzzels maar best wel moeilijk heb nummer twee inmiddels (erg leuk die oplossing), maar bijt me nog steeds stuk op de eerste, ik hou nog even vol met proberen....
    Groet,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. als je het eenmaal ziet...... leuk hoor ik heb de eerste nu ook.

    Groet,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. was ook aan 't worstelen met het aantal zetten (voor beide). uiteindelijk toch de oplossingen gevonden. :-)

    grtn,
    wil z.

    BeantwoordenVerwijderen