roterende banner

zondag 27 mei 2007

Steve Michel wint titel terug

Sneller dan verwacht een uitgebreide reactie van Steve, de man die het kampioenschap van Bert Wijchgel heeft overgenomen. Hij schrijft:

Dag Niek,

ik heb afgelopen vrijdag uitendelijk van Eric gewonnen, maar het is wel spannend geweest!
Ik mocht de eerste rapidpartij (45min) met wit beginnen, en beslis na een coin-flip om 1.e4 te spelen (munt was 1.d4 geweest). Eric antwoordt met c5 en we komen in een Paulsenvariant van het Siciliaans, die ik nooit eerder op het bord heb gehad. Ik had mij eigenlijk op een andere variant voorbereid vanwege een foute tip van een ene Sanne V.
Enfin, na 19 zetten sta ik 2 pionnen achter met 0 compensatie. 2-1 voor Eric dus.

Ik moest met zwart winnen dus, lastig.. sigaretpauze, wat zou ik spelen tegen 1.d4 met de meeste kansen om Eric in tijdnood te krijgen :-) ? Het wordt f5, hollands dus. Interessante pot, uiteindelijk komen we in een stelling met Dame, Toren loper voor mij, Dame, Toren en Paard voor Eric,met pionnen aan beide vleugels. Ik dacht dat ik beter stond vanwege een betere pionstructuur en een mogelijk beter eindspel, Loper tegen Paard, maar de stelling was misschien toch te houden voor Eric. Waarschijnlijk vanwege een lichte tijdnood vergist Eric zich. Een verkeerd dameoffer maakt een abrupt einde aan deze partij.. 2-2, en nu 2x10 minuten!

In de eerste blitzpartij krijg ik van scheidsrechter Martin de zwarte stukken. 1.d4 d5 2.c4 Pc6, Chigorin verdediging. Eric gaat voor een variant die niet als gevaarlijk voor zwart wordt beschouwd: 3.cxd5 Dxd5 4.Pf3 e5 5.dxe5 (mijn boek geeft hier een ?!) Dxd1 6.Kxd1 en een spannende positionele partij zonder dames ontstond. In het eindspel (allebei Paard, gelijke Lopers en pionnen) win ik een pion en Eric gaat door zijn vlag.

Nu moest Eric met zwart winnen.. Nimzowitsch verdediging deze keer: 1.d4 Pf6 2.c4 e6 3.Pc3 Lb4 4.Db3 .( Ik speel meestal 4.e3 tegen Eric). Een idee achter Db3 is d5, de verlossende doorbraak voor Zwart, te voorkomen. Eric speelde juist zijn pion te vroeg naar d5 en verloor hem. Eric gooide daarna zoveel mogelijk stukken naar mijn koning, maar verloor inmiddels eentje.
4-2, op het nippertje dus, maar toch kampioen !

Steve

Ik stuur de partijen later

1 opmerking:

  1. Gefeliciteerd Steve!
    Nu moet je natuurlijk wel bij ons blijven spelen volgend jaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen