roterende banner

zondag 1 maart 2020

Een halve eeuw geleden: 1970

Wat een bijzonder leuk filmpje.
a) Donner legt de pijn uit die een schaker voelt na een blunder. Oh oh oh, wat heeft hij gelijk. Zeer toepasselijk na mijn/onze blunders van vrijdag.
b) Ik wist dat niet: Bent Larsen spreekt V L O E I E N D nederlands. En is daar ook nog eens heel bescheiden over: "Met Donner spreek ik geen Nederlands. Want zijn Engels is veel beter dan mijn Nederlands". Ik kan dat bijna niet geloven. Bovendien ligt Larsen het hele interview in bed, haha, geniaal.
c) Godfried Bomans is de interviewer, leuk om te zien, hij doet het geweldig goed.
d) Een werkelijk totaal debiel openingsmuziekje en -animatie. Hoe bedenk je het. Wat is er veel veranderd in de wereld, en gelukkig is niet alles alleen maar slechter geworden.

Niek

11 opmerkingen:

  1. Als je goed kijkt .Donner rookt ,Bomans rookt en in de zaal roken ze ook ,trouwens een jaar na dit interview overleed Bomans slechts 58 jaar oud ,zijn geboortedag is morgen 2 maart 1913.Bomans was een verstokte schaker ,in 1968 en 1969 deed ik mee aan het Hoogoventoernooi was hij ook aanwezig met zijn pijp ,nee Tom Bottema werkte toen nog niet als perschef !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was er nog niet. Bomans schaakte inderdaad veel onder andere in schaakcafe Het Hok met mijn opa Freerk Bottema.

      Het Hok zat toen nog wel op een andere locatie dan nu, ik geloof in de tent vlakbij die nu een pannenkoekenhuis is.

      Verwijderen
  2. Bert in 68 en 69 op het Hoogovenstoernooi, daar zou ik wel een paar fotos van willen zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ergerde mij toen mateloos aan die Godfried ,waarom ? Omdat hij rookte ..........en dat Donner alcohol dronk vond ik ook maar niks ,pas in 1972 veranderde mijn levensinstelling en in 1975 helemaal toen ik mijn eerste kroeg opende .Had je niet gedacht he Verweij ,tot 1972 was ik een brave niet rokende en niet drinkende persoon ,trouwens ik kon ook voor geen meter schaken ........nog niet eigenlijk .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap heel goed dat Bert zich ergerde aan rokende drinkende alleenstaande mannen. Dat doet toch iedereen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. gaaf muziekje ! waar is dat ook al weer van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Teletubbies? Samson en Gert? Kabouter plop?

      Verwijderen
    2. Mensen toch... In de tijd dat dit filmpje werd gemaakt waren schakers nog cultuurkenners en geen -barbaren.

      "Blackbird singing in the dead of night..."

      Inderdaad niet het meest verfijnde arrangement van een van de mooiste liedjes ooit geschreven (Blackbird), maar om het "totaal debiel" te noemen maakt de obscuriteit van onze clubsite tot een welkome bijkomstigheid.

      "De Teletubbies? Samson en Gert? Kabouter plop?" Niek toch... Hier, om je geheugen op te frissen: https://www.youtube.com/watch?v=Man4Xw8Xypo

      Verwijderen
    3. Ik ben meer van de Stones! :-)

      Verwijderen
    4. "Maakt de obscuriteit van onze club site tot een welkome bijkomstigheid".

      Voor dit soort parels kom ik naar deze blogspot. Wat een prachtzin!

      Verwijderen
  6. boeiend allemaal. Timman in het publiek, toch?
    @anoniem: volgens mij Blackbird van de Beatles.
    saludos!

    BeantwoordenVerwijderen