roterende banner

dinsdag 20 februari 2018

In memoriam René Nooteboom

Afgelopen zondag is ENPS’er René Nooteboom overleden. Hij was al een aantal maanden ernstig ziek. Zelf kende ik René uit een heel andere context en — tot voor kort — eigenlijk niet eens zo goed. Maar als ik hem sprak, had hij het zo vaak en zo enthousiast over schaken, dat ik anderhalf jaar geleden besloot om me na dertig jaar weer bij een schaakclub aan te sluiten: zijn club ENPS. De afgelopen maanden werd René zwakker en zwakker, maar tijdens mijn bezoeken aan hem leefde hij steevast helemaal op als we onze gebruikelijke partij schaak tegen elkaar speelden.

Wat betreft schaken was René zo gedreven, dat hij vorige week nog Victor opbelde — nota bene vanuit het ziekenhuis — om te zeggen dat hij wel degelijk wilde meespelen met de competitiewedstrijd van ENPS 5 tegen Oosten Toren 2 van afgelopen vrijdag. Hij wilde desnoods met een taxi naar de Vredeskerk komen. Voor die laatste partij heeft hij uiteindelijk de kracht niet meer kunnen vinden.

Een jaar of wat geleden vond René dat hij een groot deel van zijn schaakboeken wel genoeg had doorgeploegd. Op twee opeenvolgende vrijdagavonden vulde hij er een paar boodschappentassen mee, sjouwde die naar de Vredeskerk en spreidde de boeken op tafel uit. Vervolgens mocht elke ENPS’er twee boeken uitzoeken om mee naar huis te nemen. Het is wel een mooi idee dat sommigen van jullie momenteel een blijvende schaakherinnering aan René in jullie boekenkast hebben staan.

René laat Margret achter, de vrouw die ook zijn zielsverwant was. Zijn uitvaart vindt plaats op maandag 26 februari om 11.15 uur op de Nieuwe Oosterbegraafplaats, Kruislaan 126, 1097 GA Amsterdam.

Dick Lagrand

12 opmerkingen:

  1. Zo. Dat is een heftig bericht waar ik wel een traantje bij moest wegpinken. Ik wist helemaal niet dat hij al een tijdje zo ziek was. Ik heb voor zover ik me kan herinneren maar 1 x tegen 'm gespeeld, vorig jaar bij het Kattenburg Open (remise). Ik vond 't een aardige gozer. Door hem ben ik trouwens op het spoor gezet van de Siciliaanse Grand Prix. 1958 was z'n geboortejaar zag ik. Het leven is af en toe erg oneerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een verdrietig bericht, met zijn boekenactie heeft hij een onuitwisbare indruk gemaakt op mij, bijzonder vrijgevig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vroeg me al af ,waarom Rene Nooteboom niet was opgesteld tegen Oosten/Toren ,wist natuurlijk niet dat hij zo ernstig ziek was .Hij heeft in ieder geval nog mogen meemaken dat zijn team ENPS 4 afgelopen seizoen kampioen werd.Ik ga maandag wel naar die uitvaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net als Niek ben ik ook wel een beetje van de cijfertjes en de statistieken. Als ik mijn rating vergelijk met die vaan Rene op de site van de KNSB: mei 2010 had ik 1706 en hij 1482. Op 1 februari van dit jaar heeft hij er 1738 van gemaakt en ik? 1552. Hij kon wel om met Bert te spreken een paard van een loper onderscheiden, ik heb daar de laatste jaren iets meer moeite mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heeft iemand als eerbetoon wellicht een mooie winstpartij van hem die we op de site kunnen zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Daan : Hier een tip Googel Rene Nooteboom ,zit je op de site van Caissa ,partij Nooteboom (1621 elo)- Baskermolen (1803 elo) parij van 3 oktober 2013 .Schitterende partij van Rene.

      Verwijderen
  6. Wat een verschrikkelijk nieuws. Ik wist ook helemaal niet dat er iets aan de hand was. Het is een erg mooi stukje van Dick, en ik vind het ook mooi dat het schaken troost kan bieden onder zulke omstandigheden. Wat hebben we toch een mooie sport.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een droevig en toch plotseling bericht. Toen hij moest afzeggen voor de laatste wedstrijd van het vijfde, verzekerde Rene me dat hij dan toch de volgende wedstrijd, in maart, zou meespelen. Hij zal me bijblijven als iemand die het spel ernstig nam en daarbij veel plezier kon hebben van een geslaagde partij.
    Victor

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel veel sterkte, Margret.
    Nadat Rene van Caissa naar ENPS was overgestapt, kwam ik Rene af en toe tegen bij een toernooi of competitiewedstrijd. Rene was altijd heel openhartig en had het dan altijd (ongevraagd) over Margret. Hij was heel gelukkig met haar. Daarnaast nam hij schaken heel serieus. Hij nam stellingen en alle varianten systematisch door. De laatste keer dat ik hem tegenkwam vertelde hij me dat hij de schaaklessen van GM Simon Williams geweldig vond.
    Rene was gevoelig voor sfeer, en hij vond dat deze bij ENPS beter was.
    Aleks/Caissa

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi zo,n reactie van een Caissa lid .Wat ook mooi was dat Rene afgelopen seizoen kampioen werd met ENPS 4 ,hij speelde meestal 2 e bord naast ook een ex Caissa lid ,verder een teamcaptain ook ex Caissa en verder Johan van der Maas nog steeds Caissa.

    BeantwoordenVerwijderen