roterende banner

woensdag 1 april 2009

Caissa 4 - ENPS 2

[1] We verloren met 6½-1½
[2] Ik kreeg een geweldige stelling in handen maar verknoeide die zodanig zodat ik verloor.
[3] Op de terugweg reed ik per ongeluk door een oranje stoplicht, het sprong net op rood en FLITSERDERDEFLITS. Weer een berg geld weg.

Het was dus weer zo'n avond....

Nou vooruit. Toch maar even mijn stelling laten zien. Ik had wit en er is een zet die aan alles een eind maakt. Je hoeft niet te rekenen om te voelen dat er in deze stelling iets geweldigs aan de hand is. Maar wat? Zie je hem?
Ik dacht heel lang na en zag hem niet. Ik speelde 19. Pc6, niet de beste dus maar ook niet slecht. De computer geeft nog meer dan een pion voordeel aan wit. Nadat ik ook daarna niet het beste deed kreeg ik dus alsnog het deksel op de neus.
Niek

9 opmerkingen:

  1. In eerste instantie zit ik te denken aan lf6X schaak en daarna pb3. Dan wil je in ieder geval 2 pionnen omdat na d4 je de loper kan slaan op c5 met het mogelijke vorkje op D7 Maar misschien is er iets beter.. Nog even kijken.
    Martin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pxe6 lijkt me best sterk.
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Best sterk, zeker. Desastreus is ook niet overdreven.
    Trouwens, Pc6+ lijkt me niet meer dan een gelijke stelling opleveren. Vindt Fritz van niet? Wat weet die d'r nou van!?

    Vrij overtuigend verlies trouwens. Mag ook wel eens gezegd worden.
    Chiel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kees en Roel hebben gelijk. Beide zetten zijn beter dan wat ik speelde. Na Pxe6+ is het direct helemaal uit, maar die zet heb ik niet eens overwogen. 1.Pf5+ wel, maar die had ik afgekeurd, omdat na 1. ... exf5 de zwarte Dame plotseling f6 dekt. Ik zag niet dat na 2.Lxf6+ Dxf6 eenvoudig 3.Dxc5+ mogelijk is. Bah, wat eenvoudig, drie schaakjes achter elkaar en nog zie ik het niet. Ik ga maar weer flink diagrammen oefenen!

    Hebben jullie trouwens gezien dat Tal verloor van Weesp? Zijn er nog optimisten die geloven dat we in de 1e klasse blijven?!? Dramatisch voor Tal, uitgerekend tegen de nummer laatst verliezen. Ze hadden al kampioen kunnen zijn, maar volges mij gaan ze het nu niet meer redden hoewel ze nog steeds ongedeeld eerste staan!

    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze hadden al miraculeus gewonnen van tenminste drie teams, tel daar onze wanprestatie bij op en dan houdt het geluk een keer op. Daarentegen zou je zeggen dat onze 'pech' toch ook een keer moet afgelopen zijn. Wellicht zit het geluk bij het 1ste dit jaar. (Bas schijnt nog steeds heerlijk te slapen na zijn winst tegen de 'Clive' van de raadsheer.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. We eindigen na de zege van Weesp sowieso bij de onderste twee ploegen. Degradatie is dus een feit.

    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  7. "Dramatisch voor Tal, uitgerekend tegen de nummer laatst verliezen. Ze hadden al kampioen kunnen zijn,"

    Een gewaarschuwd eerste telt voor twee. We zijn er nog niet! Alleen nog even van nummer laatst winnen.

    Roel

    BeantwoordenVerwijderen