roterende banner

zondag 31 maart 2024

Open brief aan de bond

De KNSB heeft een flinke contributieverhoging aangekondigd en Kees heeft namens ons bestuur een brief opgesteld en verstuurd. Dit is m:

31 maart 2024

Aan:
Het Bestuur van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht

Beste bestuurders van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond, beste Bianca, Dirk, Ivar, Erik, Marcel en Johan,

Onze schaakclub ENPS heeft als doelstelling het enthousiasmeren van schaken in onze buurt, de Amsterdamse Pijp. Net als jullie, maar dan lokaal. We hebben hierbij speciaal oog voor diegene die dat niet zo makkelijk kunnen betalen. De contributie is 70 euro per jaar en daarmee zijn wij een van de goedkoopste sportverenigingen in de stad. Ook onze kantineprijzen zijn betaalbaar. Voor een euro krijg je een kop koffie en voor een blikje betaal je 1.50. Dat willen we graag zo houden.

Aankomend jaar moeten we de contributie voor het eerst in twintig jaar verhogen. Dat is voor een deel van onze leden een pijnlijke boodschap. We voelen de noodzaak om onze bezorgdheid te uiten over de snel stijgende en inmiddels hoge bondsafdracht die onze vereniging betaald. In 2017 was de afdracht (via de SGA) de helft van de contributie, namelijk 35 euro. Inmiddels is de afdracht gestegen tot 68,50 euro, bijna de gehele contributie. Een verdubbeling in zeven jaar. De afdracht is veel hoger dan bij andere sportbonden. De gemiddelde bondsafdracht per lid van alle bij NOC*NSF aangesloten sportbonden voor senioren bedraagt 35,12 euro. (Zie de Contributiemonitor 2022/2023 van het Mulier Instituut)

Met kunst en vliegwerk hebben we de contributie tot nog toe laag kunnen houden. Dat we de contributie moeten verhogen vanwege de hoge afdracht aan de KNSB vinden we lastig uit te leggen. Zeker gezien het feit dat de bond daar steeds minder tegenover zet. Voor clubs die alleen meespelen in de regionale schaakbond, is de toegevoegde waarde van de KNSB weinig zichtbaar. Het is van essentieel belang dat schaken toegankelijk blijft voor alle lagen van de bevolking. Schaakverenigingen spelen een belangrijke rol in het bevorderen van sociale cohesie, ongeacht iemands financiële achtergrond. In het meerjarenbeleidsplan staat dat de KNSB wil dat iedereen de schaakpassie kan delen en dat de KNSB staat voor inclusiviteit. Daarom vragen wij het bestuur van de KNSB om te reflecteren op de impact van de snelle kostenstijging.

Met vriendelijke groet, Schaakclub ENPS

26 opmerkingen:

  1. Goed zo Keesie ! Geef die soepkippen van die Koninklijke Nederlandse Soepkippen Bond ( KNSB ) maar lik op stuk ! Jullie zien het al ,mij moet je geen Open Brief aan de Bond laten schrijven ! 😂 Ik heb reeds lange tijd geleden aan de penningmeester het idee geopperd "" Laat onze leden nou eens zien waar onze contributie blijft ! "" Die leden hebben geen idee ! Nou waar hun contributie blijft kunnen ze nu lezen ! AAN DE STRIJKSTOK VAN DIE KNSB !!! Van hun contributie van 70 euro gaat 68.50 naar die KNSB ,wij als club houden er precies 1.50 aan over ! Daar moeten we dan de huur en alle andere dingen van betalen ! En wat hebben wij als onderbond lid aan die KNSB ? Geen ene moer ! Die KNSB geeft een of ander vaag digitaal blaadje uit ,wie leest dat K.T blaadje ? Nou bij ons bijna niemand ,ik zeker niet ! w.g Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat gezeik met een steeds meer inhaliger KNSB ,begon al pal na de oorlog .Dat geld ging voornamelijk naar het reisfonds ,vanwege grote afstanden die clubs in de provincie moeten afleggen ! Die Amsterdamse Schaakbond was het hier niet mee eens ,elke keer hogere contributie afdracht .en begon voor zichzelf buiten de KNSB om .Sommige clubs schaarden zich achter de KNSB en begonnen een eigen bond ,De Hoofdstedelijke Schaakbond ! Deze situatie duurde van 1955- 1969 .Pas in 1969 werden beide bonden verenigd tot de Schaakbond Groot -Amsterdam .Ik werd lid van de ASB in 1964 t.w Schaakclub Patrimonium West ,sindsdien altijd lid gebleven van een schaakclub ,dus vanaf 1964 vandaar dat zeer lage registratie nummer dat ik heb .Op 1 na laagste heeft Wim Luberti maar die is ook 4 jaar jonger .Waarom ging die Amsterdamse Schaakbond niet akkoord met die steeds hogere afdrachten ? Nou in Amsterdam hoeft er niet zoveel gereisd te worden daarentegen in de Provincie wel ! Dus het meeste geld ging naar die provincies ! amateur -historicus Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En ging de afdracht voor de Amsterdamse clubs omlaag?
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Antwoord op Kees "" NEE "" vandaar die afscheiding ! Effe rekenen Kees ! ENPS heeft 52 geregistreerde schakers ,die betalen straks braaf 68.50 euro aan Die KNSB .dat is samen 3562 euro .ENPS speelt niet in die KNSB ,dus reiskosten vergoeding is 0.0 .Wat krijgen wij dan voor die 3562 euro ? Antwoord : "" Niet veel ,zeg maar weinig ,zeg maar beter NIKS NADA ,NOL !"" Ik vroeg laatst aan een sterke schaker van ons ,waarom hij die FM titel niet heeft aangevraagd .Antwoord je moet + 500 euro betalen en dat gaat waarschijnlijk naar die Rus ,die voorzitter is van de FIDE ,die Rus ene Arkadi huppeldepup is tevens een vriendje met Medvedev ,die op zijn beurt weer een vriendje is van Putin .Ja ik zou mij ook twee x bedenken voor ik dit gewetenloze stelletje geld ga schenken ! Wij ENPS 4 moeten straks op vrijdag 19 april naar MUIDEN toe ,dat is voor ons "" Buitenland "" O.K we nemen een taxi heen en een taxi terug en we sturen de rekening naar die KNSB ! Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De open brief staat ook op www.schaaksite.nl, er wordt ook daar goed op gereageerd, heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er kan op die ENPS site anders ook wel meer worden gereageerd !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar niet anoniem!
      Theo

      Verwijderen
    2. Die anoniem van 2 april 2024 om 10:17 uur ,was ik natuurlijk beste Theo .......................Bert ( vergeet elke keer mijn naam erbij te zetten )

      Verwijderen
  7. @Niek heb net ook een reactie geplaatst op schaaknet.nl ,dat was dus de 14e reactie ,beetje aangedikt maar je kent me 😂Plaats jij ook even een jankverhaal . gr Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik had tranen in mijn ogen Bert! En nee, ik ga niet reageren daar hoor, Jij doet dat al genoeg, erg vermakelijk :-)) Wel kwalijk is wat die Derk zei over Chessfellow. Hij weet niks en is puur aan het roddelen. Dit is nou een voorbeeld van kwaadaardig nepnieuws. KNSB heeft CF nooit gesponsord, integendeel, juist er aan verdiend. Onze financier had gewoon die reclamecampagne betaald.

      Verwijderen
    2. Heb meteen een reactie geschreven op Derk ! Hij moet geen valse informatie verstrekken ,overigens reageren er ook niet veel mensen op Schaaksite ,volgens een kenner hooguit 20 en dan vaak dezelfde !

      Verwijderen
    3. Ha die Bert,

      het zou niet eens uitmaken welk standpunt jij verdedigt in de discussie, qua stijl, betrokkenheid en argumentatie laat jij de andere deelnemers eraan ver achter je. Ik zit te genieten, vanaf het puntje van mijn stoel.

      Als oud-medewerker (redacteur) van de KNSB zal ik me niet in de discussie mengen en heb ik me ook niet bemoeid met het opstellen van de brief. Daarom bevreemdde het mij het me in eerste instantie een beetje dat Dimitri Reinderman beleid verdedigt waar hij een financieel belang bij heeft.

      Aan de andere kant, op feesten en partijen benoem ik op mijn beurt weer vaak het belang van de staalindustrie voor Nederland en Europa dus later dacht ik: "wat maakt dat eigenlijk uit?"

      Ik blijf het volgen!


      Verwijderen
    4. Niek, het is mij niet duidelijk waarom je niet zou reageren op de berichtgeving mbt Chess Fellow. Kwaardaardig nepnieuws noem je het, nou dat moet toch bekend worden?

      Verwijderen
    5. Ik heb als laatste nog even alles op schaaksite doorgelezen, het valt me op dat degenen die het beleid van de KNSB steunen minder concreet zijn dan de tegenstanders ervan en dat niemand ingaat op de belangrijkste grief van Kees: niet de hoogte van de contributie maar de snelheid waarmee die verhoogd werd in korte tijd. En dan is inmiddels de hoogte van de contributie ook een dingetje geworden, ja, dat krijg je dan.

      Verwijderen
    6. Aangenaam verrast door uw woorden geachte meneer de voorzitter ! Ja ik lul maar wat ,lijk wel een bezopen Indo ...............wacht eens effe ik ben een bezopen Indo ! Had tijdens het typen de nodige biertjes op ! Plus een Djonko ! ( wiedje ) Ja nu het roken van normale sigaretten zo duur is ga ik maar weer over op de wied .Heb die Melchior Vesters uitgenodigd op de club ,kan hij even Johan instrueren w.b die KNSB afdracht .gr ook aan Simone topvrouw !

      Verwijderen
    7. "het valt me op dat degenen die het beleid van de KNSB steunen minder concreet zijn dan de tegenstanders ervan" zegt de voorzitter. De samenvatting van Chat GPT hierboven bevestigd dat!

      Verwijderen
  8. Goede actie Kees, ook om het op schaaksite te plaatsen, discussie verzekerd ;-)
    Boudy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En die reactie over ChessFellow vond ik ook gemeen, lekker makkelijk om achteraf te zeggen dat het kansloos was, dat vond ik aanvankelijk zeker niet, maar pas later is er iets misgegaan
      Boudy

      Verwijderen
    2. Zeker ,zeker beste Boudy maar zo gaat het als mensen niet goed geinformeerd zijn ! Nog eens wat beste voorzitter kunnen we U morgen vrijdag 5 april op de club zien verschijnen ? Zou heel leuk zijn ! Dat ene flesje Chimay ,die nog op uw rekening stond ,neem ik wel over .Je hoeft niet perse om 20:00 uur te komen Tom maar 23:30 uur lijkt mij ook goed weten we wat meer w.b ENPS 2 _Amsterdam West 4 . Bert

      Verwijderen
    3. Ik ben morgen rond kwart voor acht op de club en zal prompt mijn schuld voldoen. Ik speel voor de ladder.

      Verwijderen
    4. O.K staat er een nieuw flesje Chimay voor je IJSKOUD MET GEBRUIKELIJKE GLAS ! ( van mij ) Die gabber van je ,die Niek zal zich wel de haren uit zijn hoofd hebben getrokken ! "" Ik had nooit dat website adres van Schaaksite.nl aan die Bert moeten geven ! Maar ja spijt komt altijd te laat !

      Verwijderen
    5. Ja Bert, je hebt heel schaaksite volgeschreven!! Ik voelde me genoodzaakt om een samenvatting te (laten) maken, anders snapt niemand er meer iets van 😅

      Verwijderen
    6. Allemaal Droppies daar op die Schaaksite ,nl .Verder zal ik niet meer reageren op deze site !

      Verwijderen
    7. Zo bedoelde ik het niet Bert! je moet juist doorgaan. Nu kan heel Nederland genieten van je talenten, ENPS is te klein geworden voor je! Let maar op, straks gaat de KNSB je nog een column in hun blad aanbieden.

      Van de andere reageerders vond ik Melchior heel erg goed, die bleef rustig en formuleerde erg helder. Wint wat mij betreft de debatprijs (aanmoediging voor jong talent) samen met Bert.

      Verwijderen
    8. @Aanmoediging voor JONG talent ? Voor die Bert ? Wat voor pillen heb je vandaag geslikt Niek ?

      Verwijderen
  9. Tjonge jonge beste Niek ! Nadat ze eerst die maffe Bottema er uit hebben geflikkerd gaan ze nu zeker die nog maffere Bert er bij nemen ! Ze zijn dan wel ook Maf bij die KNSB maar zo Maf ?

    BeantwoordenVerwijderen