roterende banner

zondag 6 augustus 2023

ENPS-ers in de zomertoernooien IV

Steve start morgen in het Riga open in Letland. Volg hem op de voet:

de toernooiwebsite
de A groep (met Steve)
de resultaten van Steve

Maandag 7 aug: ik kreeg een update uit Riga, Steve heeft de B-groep verwisseld voor de A-groep, die jongen gaat het zwaar krijgen. In de eerste ronde verloor hij van een Noor met 2292. De links hierboven zijn aangepast, en hieronder staat ie, bij een monument voor de grote Letse held.


32 opmerkingen:

  1. Het is niet alleen zwaar het is ook duur!
    Ik heb 160€ (!) neergelegd om mee te doen in de A groep vanwege mijn rating.
    De B groep was 100 € goedkooper maar ik zag dat vooral drukke jochies van 10 met 1300 elo daar meedoen, en je kan tegenwoordig van hun ook verliezen.
    Onderhandelen met de organisatie mog niet baten:
    Ik : " ik heb vorige jaar meegedaan en 100 elo punten verloren, krijg ik dan een korting?"
    Organisatoren :"nee"
    " Ik heb nooit zoveel moeten betalen voor een schaaktoernooi! "
    " In sommige landen is het nog duurder hoor"
    "Waar dan, in een dubieus land zoals Hongarije misschien? "
    "Nee, daar betaal je voor de uitslag!"
    Voor die 160€ krijg je dus nog een grappige gesprek. En een gratis pen ook!


    Ardievu!
    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En hij staat weer op 50% hoor. Lekker Steve. Gogogo!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op 3,5 uit 6 toch?? Of lees ik het verkeerd...Whatever: Forza, Steve!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik loop/liep achter... ik zie het nu ook, 3½ uit 6, geweldig, die €160 is goed besteed!

      Verwijderen
  4. Al mijn tegenstanders tot nu toe zijn jeugd talenten.
    Het is ongelooflijk hoeveel hier meedoen. Hebben jullie van Bodhana Sivanandan gehoord? Meisje van 8 met een rating boven 1800 , speelt remise tegen een FM in ronde 2.
    Prachtig toernooi in een prachtig stad!
    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch grappig dat Steve in de 3e ronde speelde tegen ene Cocoro Matsumura ( elo 2153 ) .Steve is een Fransman maar speelt voor Nederland en Matsumura is volgens mij een Japanner maar speelt voor Frankrijk ! Wat minder grappig is : Die KNSB heeft zijn contributie voor leden fors verhoogd ! Van die luizige 70 euro per jaar ,die wij betalen kan onze Johan 60,39 euro afstaan aan die KNSB bobo,s !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een Franse Japanner idd Bert, net als ik een Franse Amsterdammer ben 😀
      Mijn tegenstander voor de laatste ronde morgen is ook frans met een buitenlandse naam. Zij komt uit Letland en is WGM. Zij had vroeger bijna 2400 elo dus het wordt weer lastig!
      Ik moet niet verliezen om mijn doel (50%) te bereiken.

      Verwijderen
    2. Jouw tegenstandster is geboren 1960 in Riga ,Letland en werd in 1999 Woman Grand Master .Tegenwoordig komt zij voor Frankrijk uit .Dat Franse Japannertje was 15 jaar maar Mw Anda is reeds 63 jaar .De sleet zit er dan al in ,ik kan het weten want de 63 ben ik reeds lang gepasseerd en kan nauwelijks nog een paard van een loper onderscheiden 😜😎🤣

      Verwijderen
    3. Beste Bert, een kleine correctie en aanvulling op je reactie.
      De correctie is dat zij Anna Safranska heet, het is dus mevrouw Safranska. Zij is geboren op 2 december 1960 en dus heden 62 en geen 63 jaar oud.
      De aanvulling: veelal begint ergens bij het klimmen der jaren een daling van de rating.
      Echter zoals je bij ondergetekende bejaarde kunt zien is er ook soms waarneembaar dat iemand weer langzaam uit het dal begint op te klimmen...Zo ook bij deze dame: in september 2021 was haar rating 2020, thans 2113.
      Ik zou zeggen: petje af!

      Verwijderen
    4. Daan zegt "" Ik zou zeggen petje af !"" Nou daar kan ik met de pet niet bij ! Ik heb geen hoge pet op van Anda /Anna ! Verleden jaar gingen wij nog met de pet rond voor Anna ! Maar zij gooide er met de pet naar ! Dit moest ik eigenlijk onder de pet houden ! maar wat Anna deed gaat mijn pet te boven .IK zou nu zeggen GOOI HET MAAR IN MIJN PET !

      Verwijderen
  6. Laatste ronde in tijdnood verloren 😞
    Ik heb mijn doel niet bereikt maar toch een leuk toernooi gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed gedaan Steve! En met ratingwinst gelukkig deze keer
      Tot in september! Niek

      Verwijderen
    2. Toch een mooie resultaat en een positieve TPR! En een leuk toernooi, dat vergeten we wel eens, ook belangrijk.
      Misschien doe ik volgend jaar wel mee...

      Verwijderen
    3. Maar Daan! Wie zijn 'we' en wat is het precies dat we vergeten? En hoe weet jij eigenlijk dat het een leuk toernooi is? En waarom weten wij dat dan niet? En waarom zouden we het onbelangrijk vinden?? Ik raak helemaal in de war van je bericht! Wel top dat je volgend jaar ook er naar toe gaat!

      Verwijderen
    4. Beste Niek, ik zal het je uitleggen. Althans een poging daartoe ondernemen....
      We is hier niet bedoeld als aanduiding van een specifieke groep, dan kun je bijvoorbeeld ook wij zeggen. In dit geval is we vervangbaar door men, dus dan zou er niet staan: dat vergeten we wel eens, maar dat vergeet men wel eens.
      En hoe ik weet dat het een leuk toernooi is? Ik ga uit van wat Steve schrijft: toch een leuk toernooi gehad, en als hij het vorig jaar niet leuk had gevonden was hij dit jaar niet gegaan. Toch?
      En verder moet ik je er op wijzen dat je kennelijk mijn reactie niet zorgvuldig genoeg hebt gelezen. Ik heb namelijk gezegd dat ik MISSCHIEN volgend jaar meedoe...
      Ik hoop van harte dat ik met deze uitleg je verwarring een beetje heb kunnen wegnemen....😉

      Verwijderen
    5. zie hierboven ook mijn reactie op Bert....

      Verwijderen
  7. Ik ga ook proberen je verwarring weg te nemen Niek:
    - Goed georganiseerd (website, locatie)
    - Goede speelconditie (ruimte, stilte)
    - Makkelijk bereikbaar vanaf het centrum van Riga (met de bus of zelf lopend)
    - Gevarieerd deelnemersveld (meer dan 30 verschillende nationaliteiten, veel jeugd, veel vrouwen)
    - Dit allemaal in een prachtig stad waar je ook goedkoop en lekker kan eten.

    Kortom: een echte aanrader!
    Dit toernooi is wel loodzwaar maar absoluut de moeite waard.
    Ik ben er sowieso weer bij volgend jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vergat te melden dat het weer ook ideaal was: los voor een regende dag was het lekker warm daar, korte broek de hele dag. En als je wilt kan je de trein nemen en binnen 30 minuten ligt op het strand van Jūrmala ;)
    Voor de liefhebbers: mijn partij uit ronde 6 tegen een speelster uit Moldavië: https://lichess.org/tHRFY58u

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik had zwart trouwens:
    https://lichess.org/tHRFY58u

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben volledig overtuigd, het is een geweldig toernooi! ... alleen had ik dat idee aldoor al natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig dat er op dit blog weer wat leven in de brouwerij komt. Hopelijk houdt dat niet op en is dat veelbelovend voor het komend seizoen! Aan mij zal het niet liggen....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Robin is mijn Schaak Leer meester geworden 👍
    Robin is gewoon BETER !!! 😜

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik speel morgen live in Brasschaat op bord 1 tegen een jonge FM 😬
    https://view.livechesscloud.com/#98573007-4080-41f9-80c6-05f1fabf68d1
    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verloren dus :(
      De opening heeft me veel tijd gekost (ik was out of book na zet 3), kwam in tijdnood en het ging mis in het eindspel.

      Verwijderen
  14. Leuk om met een groepje ENPS-ers volgend jaar te gaan? Leuk verslag Steve, en ik wil best 160 Euro neertellen voor zo'n toernooi inlusief melig gesprek ;-)
    Boudy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het zou leuk zijn.
      Het inschrijfgeld is wel duur maar hotels en eten zijn (relatief) goedkoop
      Steve

      Verwijderen
    2. Hier is het net het omgekeerde ! Inschrijfgeld : Laag ! Hotels en Eten Peperduur ! 😂🤪😜

      Verwijderen
    3. Gaat dit nou over Brasschaat of over Riga??

      Verwijderen
    4. Wordt het te ingewikkeld voor je Daan ? 🤔.Inschrijfgeld,Hotels en Eten valt onder Riga .Steve speelt nu in Brasschaat en heeft net verloren van een kleine peuter met FM titel ..Levensgevaarlijk peuters met de FM titel ,nog gevaarlijker zijn kleuters met de GM titel ! Steve zal wel vergeten zijn die peuter een biertje aan te bieden ! 😛

      Verwijderen
    5. Ik kan ook van een 1500 gepensioneerde verliezen. Dit is vandaag gebeurd (dame weggegeven, oeps).
      Drama toernooi dus. Gelukkig was ik van plan om alleen maar 5 partijen uit 9 te spelen. Nog 2 ronden te gaan dus, morgen tegen een jochie.

      Verwijderen