roterende banner

maandag 29 mei 2023

Journalistiek

Ik erger me helaas nogal eens aan stukjes in de krant. Vaak roepen ze voor de hand liggende vragen op die onbeantwoord blijven. Of soms weet ik meer van het onderwerp dan de betreffende schrijver. Of soms lees ik kromme zinnen of een dom taalfoutje. Maar het vervelendst vind ik als er met veel ophef een groot dreigend onheil wordt aangekondigd en je er vervolgens nooit meer van hoort. Als betrokken lezer ben je toch nieuwsgierig naar de afloop, maar dat is kennelijk niet meer interessant. Nieuwe drama's en dreigende catastrofes beheersen alweer de waan van de dag.

Precies dit gebeurde in en na februari, toen Ron met zijn boekenclub in het nieuws was, onder de alarmerende titel "De 15.000 boeken van Books4Life dreigen binnenkort dakloos te worden"

Toen ik Ron laatst sprak vroeg ik hoe het er mee staat. Lakoniek zei hij dat het allang opgelost was. De OBA biedt, kostenloos nota bene, voor onbepaalde tijd een goede ruimte aan in de spaarndammerbuurt, op een hele prettige locatie.

Nou jaaa zei ik, en de media laten dit goede nieuws onbesproken terwijl het slechte nieuws zoveel aandacht kreeg??

Ron dacht dat AT5 er nog wel eens een itempje van gaat maken in de toekomst. We wachten af, maar wij ENPS-ers zijn alvast op de hoogte.

Niek

10 opmerkingen:

  1. "Goed nieuws is geen nieuws" , Niek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo is het ! Op goed nieuws zit de kijker niet te wachten ! Als je schrijft Johan v/d Maas helpt zijn oude behoeftige buurvrouw ,toont geen kip interesse ! Maar als de intentie van het stuk is dat Johan v/d M zijn oude behoeftige buurvrouw terroriseert op haar oude dag , staat heel Nederland op zijn achterste poten ! 🤪😜😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Ik kopieer een stukje uit "De Correspondent": Afgelopen maand werd bekend dat een Chinese fabrikant erin geslaagd is batterijen bijna twee keer zoveel energiedichtheid te geven als nu normaal is. Een doorbraak die niet alleen de range van elektrische auto’s enorm vergroot, maar ook elektrisch vliegen dichterbij
      brengt.
      ‘One of the most significant battery breakthroughs’, noemen experts het al.
      Groot nieuws dus, zou je denken. Toch was er niet veel aandacht voor.
      Technologieblog Tweakers schreef erover, net als enkele autobladen.
      Maar de krant, het journaal of de talkshows haalde het niet. If it bleeds, it leads, luidt het aloude journalistieke mantra: wat bloedt, doet het goed.
      Maar vooruitgang haalt zelden de voorpagina.

      Verwijderen
  3. ik vind dat de krantenrubrieken allemaal elkaar overschrijven over dezelfde onderwerpen ...
    Boudewijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sterker nog , het is tegenwoordig allemaal een product van chatGtP .

      Verwijderen
  4. Tsja. Niek, ik begrijp dat jij het Parool leest. Die krijg ik af en toe per abuis op mijn vloermat maar ik vind het sowieso een matige krant. Ik ben geabonneerd op NRC, Volkskrant & Trouw en ben daar doorgaans heel tevreden over, al herken ik wel je kritiek dat er soms stukken in staan die op mijn vakgebied betrekking hebben: dit klopt niet (met name als het om de Participatiewet gaat). Als het om nieuws gaat lees ik dat maar in 1 van die kranten en meestal weet ik het dan wel al eerder via teletekst of zo, ik heb 3 kranten vanwege de diversiteit en de columnisten. De Volkskrant bericht bijvoorbeeld meer over sport, Trouw heb ik vanwege mijn protestantse achtergrond en NRC heeft Fokke en Sukke en natuurlijk veel meer. Vooral de artikelen die verder gaan en het nieuws duiden hebben mijn belangstelling. Maar goed, ik begrijp je punt wel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Daan, ik kom het ook tegen in NRC, Volkskrant & Trouw!

      Verwijderen
  5. Overigens hebben ze inmiddels allemaal de schaakrubriek eruit gegooid! Schandalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. overigens ben ik van mening dat Niek zelf als journalist hoge ogen zou gooien. AnonieM

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. AnonieM = Mark. Die rotjongen! Ik vroeg hem of ie wilde stoppen met anoniem reageren, maar de rekel, plaaggeest als hij is, schept er sardonisch genoegen in het dan juist te doen. Thuis heb ik nog twee jongvolwassenen/pubers thuiswonen, ik ben al niet anders gewend. Maar afijn, dank voor het compliment Mark!

      Verwijderen