roterende banner

vrijdag 14 november 2014

Tactische verwikkelingen

In mijn partij tegen Theo Bakker werd ik achteraf gewezen op een tactisch voordeel dat ik had kunnen halen, maar had gemist (zie stelling na zet 30). Op Chesstempo oefen ik veel, maar in een echte partij weet je natuurlijk niet dat er iets te halen valt. Bij het invoeren in de computer kwam nog een 2e moment naar voren, nl de stelling na zet 25. Ik was kennelijk niet scherp genoeg. Wie ziet de beste zetten?

Theo Bakker – Pieter Oldenhove na zet 25 van wit. Zwart aan zet.

Even later na 30 Kf1. Zwart aan zet.

De juist doorrekening van bovenstaande stelling na zet 30 is overigens iets ingewikkelder dan eerst lijkt, want wit kan op verschillende manieren reageren.

Pieter

6 opmerkingen:

  1. in beide gevallen zal de d pion een rol spelen schat ik zo in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar zijn de doelen voor zwart? de ongedekte loper op b2 (lose pieces drop!) en de batterij Dame f2/Kg1

    Diagram1; 1...d3 (a tempo!) wint zo te zien want 2.cxd3 Lxb2 3.Tb1 gaat niet vanwege Ld4 en pinning is winning zoals Sanne zegt.

    Diagram 2:1..d3 en na 2.Lxf6 lijkt mij 2...d2 vervelend voor wit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In diagram 2 heeft wit na 30....d3 nog 31. Le5.
    Wint zwart dan nog steeds?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 31.Le5 had ik niet overwogen.
    Zwart wint steeds! 31..Txf2 32.Kxf2 Lxe5!! 33.fxe5 Lg5 gevolgd door dxc2. Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedoelde 32...Txe5 natuurlijk.
      Grappig is dat de witte toren geen toegang heeft tot de 8ste rij

      Verwijderen