roterende banner

zondag 29 september 2013

Spa Chess 2013 (deel 2)

Allereerst wil ik vermelden dat ik in het eerste verslag van het Spa toernooi Victor Bartman (C) en Frans Altena ben vergeten te vemelden als meespelende Enps'ers. Na de eerste ronde hebben we (Jan, Erik en ik) na afloop onder het genot van een glaasje wijn en/of fris nog naar de partij van Jan Velde gekeken en toch zeker nog wat verbeteringen gevonden in zijn partij die waarschijnlijk naar winst hadden moeten leiden. Na dit gezellige samenzijn was ik na 5 minuten fietsen alweer terug bij mijn gastgezin (Ronald en Mieke). En na een lekkere warme maaltijd gegeten te hebben kon ik nog even de heldendaden van de Nederlanders in de Tour de France bekijken. Als ik het me goed herinner stonden Mollema en Van Dam na deze etappe respectievelijk 2e en 3e. De volgende ochtend heb ik me nog even snel voorbereid op mijn tegenstander van de tweede ronde namelijk de sterke Ivo Timmermans. Wat ik had voorbereid kwam helaas niet op het bord en ik kwam in een stelling terecht waar niet zoveel aan de hand was, maar die toch wel naar te spelen was voor een aktieve speler zoals ik. In de volgende diagramstelling kwam ik dan ook tot de vreselijke zet 22.f3?
Na 22.Tc1 staat wit iets nadeliger, maar met nauwkeurig spel van wit is dit nadeel wel weg te poetsen. Zwart speelde nu vrij snel 22...Txe3! Een zet die ik niet heb zien aankomen (mijn tactische instinct liet toch wel te wensen over dit toernooi). Gelukkig had ik 23.Txe3-Lc5 nog de zet 24. Td4 tot mijn beschikking hier speelde mijn tegenstander 24...Lf5?! 25. Pd2-bxc3 26.bxc3-Le6 waarna ik het paard nog op b3 neer kon zetten. Na 24...Le6 had ik waarschijnlijk de schaapjes niet op het droge kunnen houden. Na 27.Pb3-Lxb3 28.axb3-Pd5 29. Te5!-f6 30.T5e4-Pxc3 31. Lc4+-Kf8 32.Kf1 ontstaat de volgende diagramstelling
Hier kan zwart kiezen welke kwaliteit hij terugwint, maar doet hij dit met de loper dan resteert er een eindspel met ongelijke lopers en een pluspion voor zwart met welliswaar nog torens op het bord, maar door de aktieve positie van de witte toren moet dit wel remise te houden zijn schatte ik zo in. En mocht zwart de kwaliteit terug winnen door 32...Lxd4 dan wint wit de pion terug na bijv. 33. Txd4-Ke7 (Om de witte toren vooral niet binnen te laten op de 7e rij) 34.Ld3 en wit dreigt op h7 te slaan en Tc4 komt ook in de stelling. Zwart koos voor het ongelijke lopereindspel en dit werd na nog 18 zetten remise. (interesse in de hele partij check dan even http://www.amsterdamchess.com/?q=nl/partijen). Voor de Enps'rs was dit één van de slechste rondes, er werden deze ronde maar 3,5punten bij elkaar gesprokkeld (Peter H 1/2, Erik 1/2, Jan 0, Ron 1/2, Steve 0, Johan 0, Victor 1/2, Laurens 1/2 en Frans een 1!) Frans was de positieve uitzondering en de partij van Erik vond ik de leukste om eens aan een nadere analyse te onderwerpen. Na een scherpe opening doet Erik een paar onnauwkeurige zetjes waardoor wit een winnende aanval krijgt. Direkte winst weet de tegenstander echter niet te vinden en taai verdedigen van Erik doet het tij keren en na enige blunders in tijdnood vinden de heren het na 42 zetten wel genoeg en besluiten tot remise.

Graham Burton (2047) - Erik van Rijkom (1909)

1. e4 c5 2. Nf3 e6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 a6 5. Nc3 Qc7
De Kan variant van het Siciliaans is op het bord gekomen en als ik het goed heb een specialiteit van Erik. Deze variant kan nog na Pc6 overgaan in een Taimanov of zelfs in een Scheveningen.
6. Bd3 Nf6 7. f4 d6 8. Be3 b5 9. a3 Bb7 10. Qf3 Nbd7 11. g4 Nc5 12. g5 Nfd7 13. O-O Be7 14. Rac1 Dit is dus allemaal nog bekend, hoewel ik niet kan beoordelen of dit bij beide heren ook het geval was. De diverse plannen in deze opening zijn zo te zien wel bekend bij beide heren. Wit begint al op de koningsvleugel en zwart heeft nog even in het midden gelaten waar hij gaat rokeren. Ik heb eventjes wat partijtjes in deze variant bestudeerd en meestal rokeert zwart toch wel lang in deze variant. Met zijn laatste zet dreigt wit met b4 te komen en zal zwart uiteindelijk de ongunstige afruil Pxd3 moeten doen.
Rd8 Dit is dus een nieuwtje volgens mijn database en volgens mij ook niet het goede plan in deze stelling. In ieder geval had zwart ruimte moeten creeëren voor de terugtocht van het zwarte paard naar d7. 14...Pb6 is een zet die reeds eerder gespeeld is. Misschien was Erik bang voor 15.f5-e5 16.f6, maar dat lijkt toch wel goed speelbaar na 16...gxf6 17.Pf5-Lf8 gevolgd door lange rokade. Zwart heeft hier tegenkansen op de verzwakte koningsvleugel van wit en er ontstaat denk ik een spannende strijd wie het eerste de vijandelijke koning gaat belagen.
15. b4 Nxd3 Hier viel korte rokade of g6 nog te preferen omdat zwart altijd het stuk zal terug winnen na 16.bxc5-dxc5 omdat na terugtrekking van het witte paard zwart vervolgd met 17...c4. Na de tekstzet verliest zwart op de volgende zet een belangrijk tempo omdat hij zijn dame van de c-lijn dient af te halen.
16. cxd3 Qb8 17. Qh3 Niet echt nauwkeurig omdat wit een sterker alternatief had in 17.f5 waarna de zwarte stelling volgens mij aardig opgeblazen wordt. Misschien wilde zwart het sterke veld e5 nog niet aan het zwarte paard geven.
d5 Een moedige zet, echter kan de stelling dit niet meer hebben. Het openen van de stelling met de zwarte koning nog in het centrum kan hier gewoon niet goed zijn.
18. g6 Nf8 19. gxf7+ Kxf7 20. f5 e5 21. Qh5+ Kg8 22. f6 Prachtig idee, hoewel 22.Pe6 misschien wel simpeler is. Bijvoorbeeld 22....d4 23.Dg2-g5 24.Da2
Bxf6 23. Rxf6 gxf6 24. Nf5 Ng6

25. Nh6+
Hier raakt wit de draad kwijt. Hier heeft wit een prachtige variant ter beschikking. 25.Dh6-Td7 26. exd5-Df8 27. Pe4-Dxh6 28. Lxh6 en zwart is machteloos tegen dreigingen zoals 29Pxf6+ en Ped6. En na 27... Lxd5 28.Dh3 gaat zwart ten onder aan de vele dreigingen. Het is in principe wel leerzaam om deze varianten eens voor jezelf op het bord na te spelen. Het mooie van de variant vind ik dat deze met een logische onderbouwing te vinden moet zijn. Ten eerste zijn het vrij geforceerde zetten die het rekenen makkelijker maken en ten tweede brengt wit al zijn stukken in de aanval, terwijl ook nog eens de belangrijkste verdediger (de dame) wordt afgeruild. Verder valt natuurlijk op dat de toren op h8 in alle varianten niet meespeelt.
Kg7 26. Nf5+ Kf7 27. Bc5 dxe4 28. Nh6+ Ke8 29. Qf5 Rd6 Een prachtige verdedigende zet en hier is de stelling volgens Houdini volkomen gelijk.
30. Nxe4 Bxe4 31. dxe4 Ne7 Jammer genoeg vergooid deze zet alsnog de partij ware het niet dat de tegenstander ook iets overziet. Na 31...Tc6 32.Pg4-Dd8 heeft zwart zelfs een licht plusje.
32. Qh5+ Gooit niks weg, maar 32. Lxd6-Pxf5 (of 32...Da7+ 33.Df2) 33.Lxb8-Pxh6 34.Tc8+ wint groot materiaal
Ng6 33. Nf5  En dit gooit definitief de winst weg. 34.Tc8+-Kd7 35.Dh3+! (en niet 35.Txh8-Dd4 waarna zwart eeuwig schaak houdt) en wit wint.
Rd7 34. Ne3 Qd8 35. Rf1 Rf8 36. Bxf8 Kxf8 37. Nd5 Rxd5 Niet nodig want na 37...Tf7 is de stelling in evenwicht.
38. exd5 Nf4 Na 38...Dxd5 heeft wit een minimaal voordeel. Bijv. 39.Tg3+-Pg6
39. Qh6+ Kg8 40. Rf3 Kh8 41. Rxf4 41. Kf2 en wit heeft nog steeds een duidelijk voordeel 41...Pxd5 42.Td3
exf4 42. Qxf4 Kg7 En hier besloten de beide strijders tot remise.
1/2-1/2

Peter Hoekstra 

3 opmerkingen:

  1. Mooi stuk weer Peter.
    En inderdaad een interessante diagramstelling zeg die van Eric.
    Maar een beetje te moeilijk voor osm lijkt me.. Ik kan de stelling na 28.Lxh6 nog wel voor ogen krijgen maar eea is veel te lastig voor me om te beoordelen. Kennelijk dus ook voor die 2000+ speler. Die schaakprogrammas hebben elo 3000+ dus ja zij kunnen het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een erg mooi stukje Peter, heb het weer met plezier gelezen.

    Was op die dag aanwezig en vond je stelling toentertijd inderdaad lastig om remise te houden. Maar je speelde het geduldig en vooral goed. Het was een erg goede remise, denk dat weinig spelers op de club deze remise hadden gehouden gezien de stelling in het middenspel.
    En Eric's partij was gewoon een spektakel. Leuk dat je die partij kreeg, om ook nog even te bespreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je Stefan. Kon deze gelukkig nog van de website van SPA afhalen. Ik vond het in ieder geval 1 van de spectaculairste partijen.

    @Niek, volgens mij is juist de variant met Dh6 voor mensen wel te begrijpen. Vooral omdat in de stelling na 28.Lxh6 je nog geeneens concrete varianten hoeft te zien, maar alleen maar de stukken hoeft te tellen die meedoen en dat zijn voor wit dus alle stukken.

    BeantwoordenVerwijderen