roterende banner

dinsdag 11 juni 2013

Wat zit er nog in het vat?

Pieter lichtte al een tip van de sluier op, maar het het is de moeite waard om aan te kondigen: een feestelijke slotavond met daaropvolgend vier avonden 'summerschool', net als vorig jaar verzorgd door de kanjers Steve & Kees.

Om te beginnen komende vrijdag een bonte avond met als vanouds merkwaardige schaakvariaties als Can-I?, doorgeefschaak etc. Om er voor te zorgen dat de hilariteit niet ten onder gaat in volledige chaos, zal Sander een speciaal programmaatje samenstellen. Misschien wil je het geheugen even opfrissen, of heb je eigenlijk geen idee waar dit over gaat? Op wikipedia staat er meer over doorgeefschaak en er is een pagina getiteld chessvariants.org met tientallen varianten, de meeste nieuw voor mij. Niettemin, het bij ons ingeburgerde Can-I?, dat lijkt een exclusieve ENPS-aangelegenheid te zijn waar nog helemaal niks over geschreven is. Ik heb het althans niet kunnen vinden (als ik mij goed herinner is het bij ENPS ooit eens geintroduceerd door Eric van Rijkom).

Vervolgens gaan we vanaf 21 juni vier avonden summerschool, bestaande uit een uur strategie, tactiek, patronen en schaakweetjes, gevolgd door een lekkere partij schaak van ommenabij een uur per persoon. Zeer interessant, zo is vorig jaar gebleken toen deze avonden voor het eerst werden samengesteld. Net als toen wordt het zomerschaak verzorgd door Kees & Steve en zij zullen beide hun eigen benadering kiezen. Steve behandelt onder meer schaakgeschiedenis en stelt een quiz in het vooruitzicht waarbij ook iets te winnen valt. Kees speelt het open en vraagt jullie om suggesties aan te dragen die tijdens de summerschool kunnen worden besproken. Heb je een vraag, speelt een knellend probleem je schaakprestaties parten, of heb je een andere bijdrage? Schroom niet en geef het door aan Kees, hij weet er raad mee.

Tot zover, tot vrijdag!
Rimme

9 opmerkingen:

  1. Als ik een verzoek aan Kees mag doen, dan gaat het over pionnen. Bijvoorbeeld in het middenspel ergens in het centrum. Je kunt kiezen tussen doorschuiven of slaan/ruilen. Welke factoren spelen daarbij een rol. Wanneer doe je wat.

    Ook heel akelig zijn die spelers die met bv a4 in een onschuldige stelling je opeens in problemen brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "het bij ons ingeburgerde Can-I?, dat lijkt een exclusieve ENPS-aangelegenheid te zijn waar nog helemaal niks over geschreven is. Ik heb het althans niet kunnen vinden (als ik mij goed herinner is het bij ENPS ooit eens geintroduceerd door Eric van Rijkom)."

    Ik kan me vergissen, maar Can I? wordt ook wel Kriegsspiel genoemd (http://en.wikipedia.org/wiki/Kriegspiel_%28chess%29) en op ICC heet het Wild 16

    Raf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tip: atoomschaak!
    Nog een tip: hand + mind (twee tegen twee. de één noemt het stuk, de ander moet het spelen)
    En atoom-doorgeefschaak lijkt me ook een hele ervaring...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vetoschaak, ook leuk
    Raf

    BeantwoordenVerwijderen
  5. helemaal juist, Raf. interessante achtergrond heeft dat spel...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Suggestie Kees:
    - wat is dat nu toch met dat centrum? waarom is dit zo belangrijk?
    - omschakeling van middenspel naar eindspel, waar moet ik op letten?
    - wat moet ik toch met die damevleugel: motieven en doelen
    - als ik dan toch moet studeren, waar kan ik me het best op richten geggeven mijn rating
    - waar vind ik nu in hemelsnaam een website waar ik als gevisualiseerd ingestelde openingen kan naspelen, zonder na de 6e zet lid te moeten worden
    - anekdotische uiteenzetting van je eigenschaakcarieren en de tippingpoints/ inzichten die je meemaakte en sterker maakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe merk ik of de huidige pionnenstelling gewonnen/verloren is in een eindspel?
    Met andere woorden: mag ik richting eindspel afwikkelen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja zeg, nog even en we moeten een adblocker op de site zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. DIT IS GEEN GRAP!!!!!!!!!!!!!14 juni 2013 om 17:17

    Gefeliciteerd!!!!
    U bent geselecteerd!!!!!
    U bent de 1.000.000e bezoeker van deze website!

    DIT IS GEEN GRAP!!!!

    !!!!Bezoek nu de website en claim uw prijs!!!!

    http://www.schaakengo.nl

    BeantwoordenVerwijderen