roterende banner

zaterdag 13 maart 2021

Virtueel geweld in wintercompetitie

De achtste ronde van de wintercompetitie is uitgelopen op een ordinaire matpartij. Er waren liefst 4 slachtoffers. 4 anderen konden nog net op tijd aan hun ultieme lot ontkomen.

Koploper Ailko, beledigd door mijn beschuldiging dat hij een 'kenner van het London-systeem' zou zijn, opende 1.e4 om aan te tonen dat hij veel meer openingen beheerst. Het werd tegen Maarten een Siciliaan, de Grand-Prix attack nog wel, maar daar lag het niet aan dat het fout afliep voor Maarten. Na een gelijk opgaand begin bracht hij zijn dame in gevaar. Ze ging na zet 20 verloren. Na de derde blunder van Maarten was het mat in het gat op g7 niet meer te voorkomen, al kon Maarten nog wel een wraakschaakje geven.

Voormalig koploper Mark is na de nederlaag tegen mij van slag en verloor al voor de derde keer op rij. Tegen Boudewijn kwam hij er niet aan te pas, en h2 was het slagveld. Boudewijn dreigde er al na zet 11 (Dh4) mat. Dit zag Mark nog, maar even later misten beiden Lxh2 en het paard op f3 mocht niet slaan van de onverdedigde dame op d1.
Na allerlei verwikkelingen won Boudewijn een kwaliteit, opende de koningsstelling, zette de koning vast op h1 en mat met Th8 Lh2 Txh2.

Arjen won tegen Dick een stuk toen Dick een pion sloeg en dacht het met een penning terug te krijgen. Maar Arjen viel op zijn beurt de dame aan en toen die naar het verkeerde veld ging, verloor de de penning haar kracht. Dick hoopte nog dat zijn twee verbonden vrijpionnen op de damevleugel de partij konden redden voor hem, maar hij slaagde er niet in ze te behouden. Aan mat wist hij te ontkomen, maar na de dameruil stond hij zodanig in de hoek met een pion tegen drie plus loper dat hij besloot het spoedig naderende einde niet af te wachten.

Dat deed Gianni gewoontegetrouw wel tegen Bas, die twee pionnen won maar na dameruil wat passief kwam te staan in het eindspel. Nadat Gianni alle stukken afruilde kon Bas het pionneneindspel eenvoudig uitschuiven en mat zetten met de nieuwe dame.

Daan speelde tegen Victor volgens zijn eigen commentaar een gambietje dat geen onverdeeld succes was. Aan de partij kwam een abrupt einde toen Victor zich pardoes liet mat zetten direct nadat zijn paard was weggeslagen van f6.

De vredelievende Gerben gaf er tegen Ron al na 22 zetten de brui aan toen de verdediging van zijn niet gerokeerde koning weggeslagen dreigde te worden met zware verliezen tot gevolg. Hieraan wilde hij verder niet mee te werken.

Rimme doorzag de mattrucjes van Albert op de onderste rij. Hij overleefde het duel met de zware stukken, maar in het pionneneindspel was Albert hem eenvoudig de baas.

Michiel won met pijn en moeite van Jonathan, die de fout maakte zijn paard in de penning te laten staan en foutief een kwaliteit offerde. Hij kreeg nog een kans de dame te winnen maar zag het niet. Vervolgens kon hij ondanks doorknokken tot zet 72 het eindspel paard tegen toren niet houden.

Er zijn nog drie kanshebbers op de eindzege: Ailko, Arjen en Boudewijn. Volgende week is de ontknoping. 

De uitslagen:

Ailko  - Maarten  1 - 0
Mark - Boudewijn 0 - 1
Arjen - Dick 1 - 0
Bas         - Gianni     1 - 0
Daan - Victor         1 - 0
Ron         - Gerben         1 - 0
Rimme - Albert         0 - 1
Michiel      - Jonathan 1 - 0
Rob         bye


De stand:


Bas

14 opmerkingen:

  1. grmpf! wéér van Albert verloren en zoals altijd het idee dat het de vólgende keer toch echt, echt gaat lukken.
    overigens is het verslag van Bas, zoals gebruikelijk, subliem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, verslag is weer top! Thnx Bas!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Drie blunders nog wel wat was ik vrijgevig. Ik dacht zelf dat alleen het laten insluiten van mijn dame een blunder was maargoed...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eens met de opmerkingen over het verslag! Mij lijkt het absoluut geen belediging om een kenner van het Londen-systeem genoemd te worden, omdat het een solide systeem is waartegen op winst spelen riskant is, zoals ik aan den lijve heb ondervonden heb, en waarmee Ailko dus een van zijn winstpunten behaald heeft! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook niet beledigd, maar ik merkte wel dat af en toe mensen (zoals ene Daan;-)) zich best wel goed voorbereidden. En omdat ik in een ver verleden veel openingen kende dacht ik, kom laat ik weer eens iets met die kennis doen. De switch van breed naar smal en vice versa heb ik nu een keer of 4 gemaakt. Een paar jaar geleden ben ik in Amsterdam weer eens op smal (alleen London, Konings Indisch en Scandinavisch) overgestapt, omdat in die tijd de resultaten slecht waren. Ik zit nu weer in een brede periode, blijkbaar. En zo probeert een mens maar wat.

      Ailko

      Verwijderen
    2. En dat is ook juist het leuke! Ik weet nog dat ik me destijds al redelijk verdiept had in de London, en ik had me daar ook redelijk grondig op voorbereid toen ik wist dat ik tegen jou moest met zwart, Ailko, en had gezien dat je die vaak speelde...Overigens kun je als je die partij naspeelt zien dat ik toch de fout inging, maar jij strafte dat niet af...gelukkig...Ik kan de liefhebber overigens wel voor zover dat nog niet bekend is wel tippen: je vindt op YouTube ontzettend veel over (niet alleen) de London. En inderdaad...zo probeert een mens maar wat!!

      Verwijderen
  5. Zeg Boudewijn, het moet mij eerst van het hart dat ik Londen een beetje boring vind waartegen je eigenlijk verplicht bent om op winst te spelen....Ik heb die partij van jou er eens op nagekeken, maar jij begon wel erg passief met het verstopt houden van je witte loper achter je pionnen, en het feit dat je verloor had als ik het zo naspeel weinig tot niets te maken met 'op winst spelen tegen Londen', correct me if you think I'm wrong...😉

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Londen saai ? (ik vind Londen niet saai :)
    een goede opening van wit ?
    wat vind JOHAN er van ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. Ja Londen is saai ,geef mij maar Amsterdam ! 😁 Beter in Amsterdam zonder poen ,dan in Londen met een miljoen !😂

      Verwijderen