roterende banner

maandag 18 mei 2020

Klassiek (online) zomer schaak toernooi?

Beste clubgenoten,

Nu het er naar uit ziet dat we niet zo maar van de corona maatregelen af zijn en dus niet zo gemakkelijk een clubavond in de kerk kunnen organiseren gaan we kijken of we online een competitie kunnen opzetten voor klassieke partijen. Bij mij begint het namelijk ook aardig te kriebelen om weer een lange partij te spelen. Natuurlijk is online spelen lang niet zo leuk als gezellig op de club, maar in deze tijden is het misschien beter dan niets.

Via dit bericht wil ik inventariseren of er voldoende animo is voor zo'n online competitie. Het idee is om een Zwitsers toernooi te houden over bijvoorbeeld 9 weken beginnend op 29 mei en lopend tot en met 24 juli 2020. We spelen de partijen dan zoals we nu ook al een beetje gewend zijn op lichess. Voor elke ronde maak ik een indeling en is het aan de ingedeelde paren om elkaar uit te dagen met een tijdscontrole van 1 uur en 40 minuten plus 15 seconden per zet. Via de website kan ik de indelingen en standen publiceren en via de opmerkingen onder het bericht kunnen de uitslagen binnenkomen. Als je een keer een vrijdagavond niet kunt spelen kan je een bye opnemen.

Wat denken jullie en lijkt het je leuk om deel te nemen?

Groeten, Michiel

15 opmerkingen:

  1. Ardin, ik wil zeker een aantal keer meedoen, maar vind 1:40 on-line erg lang. Misschien 1 uur pp?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee, maar het is voor mij te lang.
    groeten,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mij lijkt het leuk. 1:40 is goed, 1 uur is ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mij gaat één partij op een avond achter de computer niet lukken. Het rapidtempo van de vrijdagavond vind ik wel erg leuk. Wat mij betreft wachten we met lange partijen tot we weer in de kerk zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. volgens mij bedoelt Michiel een partij per week? dat zou ik wel leuk vinden, en ook qua pllanning okay. misschien kan het een beetje korter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe graag mee. Een uur de man plus 15 sec per zet lijkt me een mooi tempo. Maar 1.40 is ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. internet is niet geschikt voor lange partijen. Daar moet je elkaar zien en de emotie ruiken. Ik persoonlijk zou al na 10 minuten mijn geduld kwijt raken. Rapid vind ik wel leuk / geschikt Jeannot

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 3 +2 vind ik het enige leuke tempo online. 10 minuten duurt me ook al te lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat wellicht nog wel leuk is (ook om de interne competities af te sluiten) Wellicht rapid tweekampen (15+ iets) om respectievelijk de A,B en C kampioenschappen van ENPS? En dan natuurlijk wel live te volgen door de gehele club!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben ook geen voorstander van online zulke lange partijen, zeker niet als het ten koste gaat van de vrijdagavond rapid. Ik speel zelf het liefst blitz, maar vind rapid nog wel een redelijk compromis tussen lange partijen en blitz.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oke het moet misschien korter, zoals Victor zegt 1 uur, of een standaard 'klassiek' tempo op Lichess: 30 min. + 20 sec. per zet, maar we zijn niet allemaal blitzers!
    Ik denk dat ENPS veel leden heeft die liever wat meer tijd hebben.
    Misschien kunnen we dat van 8-9 doen en het rapid-toernooi vanaf 9 uur? Dan kunnen sommigen zelfs van twee walletjes eten.
    Ik dacht dat het ook leuk zou zijn om met een zwitsers systeem een stand over verschillende avonden bij te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind online het huidige rapidtempo prima, lange partijen online zie ik minder zitten, daarmee wacht ik liever tot we inderdaad weer terug in de pastorie zijn. Maar goed om het idee tegen het licht te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja leuk idee. Ik denk echter ook dat een uur lang genoeg is, zo in je eentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Allemaal goeie ideeën, het wekelijkse rapidtoernooi is natuurlijk leuk maar meer initiatieven worden altijd verwelkomd!

    @Michiel/Bas, ik kan jullie toevoegen als teamleaders van het ENPS team op lichess, dan kunnen jullie ook toernooien organiseren, zelf heb ik het druk laatste tijd dus ik ben er niet veel mee bezig en het is altijd fijn als er wat meer initiatieven lopen.

    BeantwoordenVerwijderen