roterende banner

vrijdag 21 juni 2019

Partijen ENPS kampioenschap

Met uitgebreide analyses van de winnaar
 
Partij 1  Ardin Bosboom - Tom Bottema 1-0 (7 juni)

1. d4 g6 2. c4 Bg7 3. Nc3 d6 4. e4 e5 Dit heb ik zelf ook lang gespeeld met zwart, recht vanuit het boek 'The Modern Tiger', over de Moderne verdediging. 5. Nge2 c5 Deze zet had ik niet verwacht, als de dames van het bord gaan is het midden/eindspel redelijk plezierig voor wit. Maar de zwarte controle over d4 bleek toch krachtiger dan verwacht. 6. dxc5 dxc5 7. Qxd8+ Kxd8 8. Be3 b6 9. O-O-O+ Bd7 10. f4 Ik probeer hier direct het zwarte centrum aan te tasten. Wellicht was het beter om rustig de ontwikkeling door te zetten met bijvoorbeeld g3-Lg2. f6 11. g3 Nc6 12. Bh3 Nd4 13. Bxd7 Kxd7 14. g4 Ik zocht naar een manier om het paard van d4 weg te krijgen. Het doel van g4 is om uiteindelijk de e5-pion te ondermijnen zodat er na enige ruilactiviteit geen gedekte zwarte pion op d4 eindigt. Ne7 15. g5 Nec6 16. gxf6 Bxf6 17. fxe5 Bxe5 18. Nb5 Dit had ik voorzien toen ik 14.g4 speelde. Ik dacht dat het eindspel gunstig voor mij was en dat ik redelijk veilig spel had, maar dat bleek al snel een verkeerde inschatting te zijn. Ke6 19. Nbxd4+ cxd4 20. Nxd4+ Nxd4 21. Bxd4 Rhd8 22. Bxe5 Kxe5 Na een gigantische afruil sessie kwamen we in deze stelling terecht. Mijn initiele idee was om hier Td5+ en na Kxe4 Te1+ en Te7 te spelen, maar toen begon ik concreet te rekenen en daar heb ik nogmaals het pionneneindspel volledig verkeerd berekend. 23. Rhe1 Rxd1+ 24. Kxd1 Rd8+ 25. Kc2 Rd4 26. Kc3 Rxe4 27. Rxe4+ Kxe4 Hier ben ik bewust ingegaan omdat ik dacht dat ik hier wel remise had en zelfs wat winstkansen door wat trucjes. Toch heb ik in alle varianten een tempo gemist en is zwart altijd op tijd op de damevleugel terwijl ik nergens snel genoeg ben. Toen ik hier (nogmaals) begon te rekenen wist ik dat ik op trucjes moest spelen anders is het objectief waarschijnlijk verloren. 28. b4 g5 29. a4 g4 Nu moet ik hier kiezen voor een doorbraak. 30. b5 De dreiging hier is c5, waarna de a- en b-pion heel snel zijn. Als ik gelijk c5 zou spelen dan was de zwarte koning ruim op tijd. h5 Dit geeft het winnende voordeel weg voor zwart. De enige winnende zet was 30...Ke5! waarna de zwarte koning altijd op tijd is op de damevleugel 31. c5 ! De doorbraak. bxc5 En dit geeft ook nog alle kans op remise weg. De enige variant die stand hield was 31...h4, waarna beide partijen een dame halen en het resulterende eindspel hoogstwaarschijnlijk remise is. 32. a5 Nu zijn de witte pionnen niet te stoppen en hier gaf Tom de partij op. Zijn eigen pion op c5 belemmert de zwarte koning van het halen van de witte pionnen. Na bijvoorbeeld 32...Kd5 komt 33.a6! Met de onhoudbare dreiging van b6.33...Kd6 34.b6 Kc6 35.bxa7 en de pion op a6 blokkeert b7. Een fortuinlijke winst voor mij uiteindelijk, na een totaal verkeerde inschatting en berekening van een toren- en later een pionneneindspel. 1-0



Partij 2  Tom Bottema - Ardin Bosboom 0-1 (14 juni)

De tweede partij van de kampioens-minimatch. Ik had de eerste partij fortuinlijk gewonnen dus ik had nu de luxe om alleen niet te verliezen om kampioen te worden. 1. d4 d5 Normaal gesproken speel ik het liefst op de scherpst van de snede, maar als het moet kan ik ook solide en rustig spelen, en dat laatste leek mij wel een goede aanpak voor deze partij. 2. Nf3 Nf6 3. c4 c6 4. cxd5 cxd5 5. Nc3 Nc6 6. g3 Ik was vrij verbaasd over de opening die op het bord kwam. De ruilvariant van het Slavisch leek mij niet de meest praktische keuze in een must-win situatie. Voor mij was dit natuurlijk gunstig. 6.Bf4 is de hoofdvariant waarna het nog lang symmetrisch kan worden, wellicht wilde Tom dit vermijden. Bf5 7. Bg2 e6 8. O-O Be7 9. Ne5 O-O 10. Nxc6 bxc6 Over de opening kon ik wel tevreden zijn, ik stond ontwikkeld, veilig en kon rustig afwachten wat Tom ging doen. 11. Na4 Nd7 Dekt de zwarte velden waar het paard op a4 op zit te loeren. 12. Be3 Qa5 13. a3 Nb6 Dit voorkomt b4 en stelt ook gelijk een vraag aan het paard op a4 waar deze naar toe gaat. 14. Nc3 Wellicht wat passief maar de alternatieven zagen er ook niet veel beter uit. 14.Nc5 Nc4 15.b4 Nxe3! Nc4 15. Bc1 c5 Wellicht wat te enthousiast en had ik eerst zetten als Tad8 of Tfd8 kunnen spelen, maar ik zag hier geen direct nadeel van. 16. e4 Een sterk antwoord. Ik moest hier oppassen want met al de spanning in het centrum kan één misstap al grote gevolgen hebben. dxe4 Leek mij toch de meest veilige keuze. Een zet als 15.cxd4 zag er niet heel solide uit, en ik wil mijn witveldige loper graag op het bord houden. 17. Nxe4 Gespeeld met het idee dat mijn 19e zet niet zou werken zei Tom achteraf. Beter was dxc5 waarna het een beetje gaat rommelen in het centrum na 17.dxc5 Tfd8 18.Qe2 Qxc5 19.Nxe4 bijvoorbeeld. Rad8 Maakt gebruik van de penning op de d-lijn en haalt de toren uit het zicht van de gefianchetteerde loper op g2. 18. Qc2 Rxd4 19. b3 Nd2 ! Het punt. Ik had dit idee al een tijdje gezien en met de dame op c2 is dit nog krachtiger. Dit liquideert een aantal stukken waarna ik gewoon een gezonde pion voorblijf en de partij zonder risico uit kan schuiven. 20. Bxd2 De meest praktische keuze. Andere zetten werken niet of ruilen nog meer af. b4 wordt beantwoord met Dd8 Bxe4 Alles hangt, maar er zijn hier geen trucjes om materiaal te winnen, alles staat voldoende verdedigd (en aangevallen!) 21. Qxe4 Wederom een goede praktische beslissing, dit houdt de dames op het bord en vergroot de kans op tegenspel. Rxd2 22. Qe3 Rfd8 23. Be4 Bf6 24. Rac1 Qxa3 25. Rxc5 Bd4 Een onnodige fout, ik had het antwoord van Tom wel gezien, maar dat was toen ik over een andere variant aan het dromen was. Ik zat aan zetten als Txf2 te denken maar mijn achterste rij is te zwak om over zulke zetten na te denken. 25...Rxf2 26.Rxf2 Bd4 27.Qxd4! 26. Bxh7+ Kh8 Als ik de loper sla is er de tussenzet Th5+! 27. Qxd2 Qxc5 In feite was dit niet eens zo erg, ik stond gelukkig een pion voor en we hebben een paar torens geruild. Zo probeerde ik het tenminste onder de partij aan mezelf te verantwoorden. Gelukkig hoefde ik niet op de winst te spelen. 28. Be4 Qe5 29. Qe2 g6 Houdt de deur dicht voor de dame en loper en bereid voor om de toren naar de h-lijn te brengen. 30. Qf3 Kg7 31. Kg2 Rh8 32. Rd1 Qf6 33. Qxf6+ Bxf6 Ik was verrast dat de dames werden geruild want nu zijn we in een totaal remise eindspel beland, vanwege de witveldige vs de zwartveldige loper. 34. Rd7 Rb8 35. Bc2 Rc8 36. Bd3 Rd8 Forceert een torenruil. 37. Bb5 Rxd7 38. Bxd7 Bd4 De rest van de partij is proberen geen fouten te maken, wat voor mij blijkbaar altijd moeilijk is, zelfs in een potremise eindspel. 39. f4 Kf6 40. Kf3 Ke7 41. Bb5 f5 Houdt de witte koning buiten, alleen pionnenruil kan iets forceren voor wit, maar elke pionnenruil is goed voor mij. 42. h3 Bc5 43. g4 Kf7 44. Bc4 Kf6 45. Bb5 e5 Toch presteer ik het hier om een pion weg te geven. In feite hoef ik alleen maar met mijn loper tussen b6-g1 te bewegen en er valt niks te halen maar toch wilde ik de zaken forceren. 46. g5+ Ke7 46...Ke6 47.Bc4+ en de zwakte op g6 forceert mij om te kiezen. 47. fxe5 Bd4 En hier speelde Tom 48.e6 een fractie van een seconde te laat en zijn vlag viel. Het eerste wat ik thuis deed was deze stelling in de computer gooien en gelukkig gaf deze nog steeds aan dat het totaal remise was. De eerste partij had ik fortuinlijk gewonnen maar ik vond niet dat ik hier echt in de problemen ben gekomen. 0-1



2 opmerkingen:

  1. In de eerste partij is het denk ik ook een 'gelukje'dat wit op a8 met schaak promoveert, anders is zwart met h4,g3 etc. volgens mij nog net op tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke analyse, Ardin. En nogmaals gefeliciteerd met het kampioenschap!

    BeantwoordenVerwijderen