roterende banner

woensdag 18 september 2013

SPA 2013 (deel 1)

Peter heeft het mooie plan opgevat om een paar atrikelen te schrijven over het voor hem zo succesvol verlopen SPA toernooi. Hier is de eerste:

Zaterdag 8 juli begon voor mij het 3e SPA toernooi. De keren hiervoor was ik niet bijster succesvol. Het 1e toernooi scoorde ik 4 uit 9 (groep B) en de 2e maal kwam ik tot een score van 5 uit 9 in diezelfde B- groep. Beide keren viel dit tegenvallende resultaat te wijten aan een stroef begin waarna ik achter de feiten aanliep. Nu kan ik nog wel als excuus voor het eerste toernooi aanvoeren dat ik daarvoor 6 maanden geen stuk had aangeraakt ivm een wereldreisje. Deze keer schreef ik me maar in voor de A-groep, gezien de eerdere niet geweldige ervaringen. Samen met mij zag ik op de deelnemerslijst ook een aantal ENPS'rs (Erik, Steve, Laurens, Jan etc..) op de deelnemerslijst staan die in de diverse groepen (B-, C- en D groep) waren ingedeeld. De eerste ronde mocht ik aantreden tegen Indra Polak. Met deze tegenstander had ik eigenlijk nog wel een appeltje te schillen want in de externe wedstrijd HHW- HWP 2 presteerde ik het om een volkomen gewonnen stelling alsnog te verliezen. Deze keer wilde ik revanche wat dan ook automatisch een goede start van het toernooi zou betekenen. Mijn tegenstander verrastte mij met een nogal tamme aanpak van de 3...Pf6 Tarraschvariant in het Frans. Op de 13e zet speelde ik een nieuwtje waar hij niet goed op reageerde waardoor ik een pion voorkwam, daarna besloot ik superaggressief de pion terug te geven en er nog eentje te offeren voor actief stukkenspel, maar dit was bij goed spel niet genoeg geweest. Een volgende keer zou ik het ietsje rustiger aanpakken en gewoon op de pion blijven zitten. Nadat mijn tegenstander een aantal malen niet de beste voortzetting koos kon ik een gewonnen middenspelstelling op het bord brengen. Om dit naar de winst te spelen was nog wel wat geduldige techniek nodig en na een 52 zetten gaf mijn tegenstander zich gewonnen. Van de andere ENPS'rs hadden Erik, Johan en Lauren gewonnen en Ron remise . Voor ons dus een prima start. Voor Jan Velde een heel ongelukkige start want die had volgens mij zijn tegenstander op een bepaald moment helemaal overspeeld, maar helaas door het overzien van iets trok Jan uiteindelijk aan het kortste eind. Steve verloor regelrecht uit de opening en dat ging nogal hard voor zover ik het kon zien. 

Indra Polak 2167 - Peter Hoekstra 2022
1. e4 e6 2. d4 d5 3. Nd2 Nf6 4. e5 Nfd7 5. c3 c5 6. Bd3 Nc6 7. Ne2 cxd4 8. cxd4 f6 9. exf6 Nxf6 10. O-O Bd6 11. Nf3 Qc7 12. Bd2 O-O 13. Bc3 Deze opzet is wel erg tam en hier ging ik even in de denktank. Ne4 Schijnt toch een nieuwtje te zijn volgens mijn database. Lxe4 kan het nu niet wezen voor wit en ik had bijv. na 14.Dc2-Pxc3 15.Lxh7-Kh8 16.bxc3-Tf6 gevolgd door e5, gerekent op genoeg compensatie voor de pion die ik offer. Ph5 of Ld7 zijn de alternatieven 14. Bxe4 Dus toch!dxe4 15. Ng5 Bxh2+ 16. Kh1 Qe7
Diagram links. Waarschijnlijk had mijn tegenstander deze zet gemist, want Pxe4 faalt nu simpelweg op Dh4. 17. Qd2 Bf4 Hier zocht ik naar een concrete variant en na deze zet heb ik toch ook wel enig voordeel met mijn dubbelpion meer. Lc7 is principieler en waarschijnlijk ook beter omdat ik mijn gevaarlijke loper op het bord houd. Ik had met Lf4 al een pionoffer op het oog die dus uiteindelijk niet klopte. 18. Nxf4 Qxg5 19. g3 e5 Dit was dus het pionoffer wat ik voorzien had. Helaas klopt deze variant niet waardoor ik nu eigenlijk licht in het nadeel zou geraken. Verder ontwikkelen met Ld7 verdient hier toch wel de voorkeur. Houdini geeft hier zelfs het mooie b5 gevolgd door b4 aan waarna de zwartveldige loper een machtig aanvalsstuk wordt. 20. dxe5 Bg4 21. Qd5+ Kh8 Tf7 was hier toch sterker om na Dxe4 Taf8 te kunnen spelen. 22. Qxe4 Rae8
Diagram rechts. En hier zag ik tot mijn afschuw dat na 23.Tae1 het geplande 23...Pxe5 24. Lxe5-Txe5 25. Dxe5-Dh6+ helemaal niet werkt vanwege 26.Ph5 23. e6 Na deze zet ontsnap ik dus nog. Qh6+ 24. Kg2 Een blunder omdat ik nu enig materiaal ga winnen. Kh1 was beter omdat dit Dh3+ uit de stelling haalt. Na Kh1 had ik waarschijnlijk met de loper op e6 geslagen. Rxe6 ! 25. Nxe6 Qh3+ 26. Kg1 Bf3 27. Qxf3 Rxf3 28. Ng5 Waarschijnlijk de beslissende mindere zet waardoor ik nog een pionnetje meer over hou. Lxg7+ gevolgd door Tae1 was nog speelbaar. Het voordeel van zwart was dan ongeveer +0.8. Na Pg5 kom ik in een lastig edoch gewonnen eindspel terecht. Rxg3+ 29. fxg3 Qxg3+ 30. Kh1 Qh4+ 31. Kg2 Qxg5+ 32. Kh2 Qh4+ 33. Kg2 Qg4+ 34. Kh2 Qh5+ Ik was oorsponkelijk van plan om na 34.... h5 35.Tf8+-Kh7 36.Taf1 Pd4? te spelen, maar ik zag nu pas dat het faalde op T1f4. Gelukkig vond ik nu het juiste plan door de dame op de 5e rij te laten zodat ik Pe5 zou kunnen spelen. 35. Kg2 Qg5+ 36. Kh2 h5 37. Rf3 ? Volgens mij was Tf8+ gevolgd door Taf1 nog het taaist Ne5  
Diagram links. Nu komt het paard erbij en dit beslist de partij. Zoals bekend is een combinatie van een paard en dame meestal dodelijk tegen een open en blote koning. 38. Rg3 Qf4 39. Kh3 Qf5+ 40. Kh2 h4 41. Rh3 Qf4+ 42. Kh1 Qg4 43. Kh2 Kh7 44. Re1 Nf3+ 45. Rxf3 Qxf3 46. Re7 Qg3+ 47. Kh1 Kh6 48. Be5 Na 48.Txg7-Dxg7 49.Lxg7-Kxg7 is het pionneneindspel gewonnen voor zwart Qf3+ 49. Kh2 g6 50. Bc3 h3 51. Bd2+ g5 52. Bxg5+ Kg6 0-1 

Peter Hoekstra

2 opmerkingen:

  1. Fijn artikel Peter, een stukje hedendaagse geschiedenis. Ik kijk uit naar de volgende afleveringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stukje, goede uitleg en natuurlijk een mooie partij.
    Heb hem met plezier nagespeeld. Dus bedankt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen