roterende banner

zaterdag 7 september 2013

De eerste ronde

De eerste ronde van de interne is gespeeld. Mark verloor genadeloos hard van Erik van Rijkom en Pieter leek het moeilijk te hebben tegen Ron Heeneman. KLIK hier voor de stelling. De dreigingen van Ron leken mij fataal, want wat doe je aan het gevaar op g7? Maar Pieter speelde het heel handig en ontworstelde zich als een Houdini en won uiteindelijk ook nog.
 
Ik spelde een leuke partij tegen Jan:
1. e3 e5 2. c4 Nf6 3. b3 Nc6 4. Bb2 d6 5. a3 Bf5 6. d4 exd4 7. exd4 Be7 8. Bd3 Qd7 9. Ne2 O-O 10. O-O Rad8 11. d5 Ne5 12. Bxf5 Qxf5 13. Nd4 Qg6 14. f4 Neg4 15. Qf3 Ne4
Een interessant moment, ik dacht zoals altijd dat ik (zwart) beter stond. Maar Mark en Steve dachten dat wit (Jan) gewonnen/veel beter staat. Het is iets er tussen in, de computer geeft het eindoordeel: wit staat een beetje beter, namelijk 0.46
16. f5 Qh5 17. h3 Ngf6 18. Re1 Qh4 19. Nc3 Ng5
Maar hier staat wit echt gewonnen. Jan speelde de verkeerde zet, wie ziet hoe wit beslissend materiaal kan winnen?

20. Qd3? Rde8 21. Nf3 Nxh3+! Wat een lekker zetje! 22. gxh3 Qg3+ 23. Kf1 Qxh3+ 24. Ke2 Qg2+ 25. Kd1 Qxb2 26. Ra2 Qxb3+ 27. Kc1 Ng4 28. Qe4 0-1

... er waren nog meer partijen, 9 in totaal geloof ik. Uitslagen en stand volgen nog...

Niek

4 opmerkingen:

  1. 20.Df2 waarschijnlijk?

    Zwart heeft zwakten op e7 en g5. Na Dxf2 Kxf2 dreigt Txe7 en h4.

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je ben me net voor Steve. Df2 wint inderdaad een stuk.

    groeten uit Barcelona,

    Peter H

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niek, je hebt inderdaad een interessant moment uit mijn partij mooi op de foto gezet. Ron heeft zojuist mijn paard op d5 geslagen met zijn toren. Nadat ik met de pion de toren op d5 sla, speelde Ron het gevaarlijk Pc6 met aanval op de toren en matdreiging op g7. Gelukkig voor mij zag ik de mooie tussenzet Lxe3+ en na Kh1 en d4 sta ik met sterke vrijpionnen in het centrum erg goed(-1.1). Er bleven matdreigingen in het spel, maar ik kon de pion op c2 nog winnen en na afruilen van een aantal stukken bleken de centrumpionnen beslissend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor het verslag, zou er graag weer bij zijn, nog even genieten van de wel verdiende rust! Alhoewel, avond aan avond lees ik schaakboeken, en kom wel prepared aan de streep!

    Groeten uit spanje,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen