roterende banner

zondag 20 december 2009

ENPS IV beleeft dramatische avond

E4 kreeg vrijdag Laurierboom-Gambiet 2 op bezoek de koploper in de derde klasse B. Helaas waren 4 basisspelers geblesseerd en speelden we met een fiks aantal invallers. Desalniettemin (wat blijft het toch een mooi woord) kwamen we lang niet slecht uit de startblokken. Alleen Leon kwam niet echt lekker uit de opening, hij verloor een stuk, maar hij maakte het zijn tegenstander nog knap lastig. Werkelijk op alle andere borden ging het absoluut niet slecht, goed zelfs. Sander wikkelde slim af naar een gewonnen eindspel. Victor had het initiatief, Marc leek alles onder controle te hebben, Leo had twee stukken tegen een toren, Albert stond een kwaliteit en een pion voor en Joost speelde een prachtige partij, waarin hij als een zwerm bijen boven op zijn tegenstander zat.

Liefst zou ik het hier bij laten, want op eens ging het behoorlijk mis. Sander maakte een klein foutje en stond in plaats van gewonnen verloren, Albert moest zijn voordeel terug geven en kwam in tijd nood, Marc had het moeilijk met een vrij pion, wat uiteindelijk een stuk kostte, Leon hield het lang vol, maar het verloren stuk was helaas te veel. Roeland kon een toren winnen en deed dat niet en was kort daarna verloren. Leo gaf 'for no reason' een paard weg en kon ook opgeven. Waren er dan helemaal geen lichtpuntjes? Tuurlijk wel, Victor verloor na een goed begin twee pionnen in het middenspel, maar wist met een fenomenaal paard de stelling te kiepen en sleepte een remise voor de poorten van de hel weg. (Schitterend spel!) Joost was de held van de avond, de hele partij had hij heel goed gestaan, maar de genade klap was nog niet gegeven, de laatste minuten tikten weg en het werd spannender en spannender. Joost wikkelde af naar een gewonnen eindspel, maar met beiden nog enkele seconden op de klok leek er nog te weinig tijd om op normale wijze te winnen. Joost twijfelde niet en zette de vaart achter zijn zetten. Zijn stelling werd er niet beter op, maar hij hield wel 7 seconden over toen de vlag van zijn tegenstander viel. Hoera!

De vraag is: Met welke zet had Roeland (met zwart) groot voordeel kunnen bereiken op zet 25 (in plaats van de dames ruilen)?
Kees

11 opmerkingen:

  1. Heb eerst een tijdje zitten kijken naar ..Txc2 maar dat werkt voor geen meter.
    Misschien 25. ..Pg4 met het idee 26. Dxe3 Pxe3, hmm, is volgens mij ook niks.

    Oh en hoe blij ik ook ben met mijn (zeer voorlopige) eerste plaats, die foto kan echt niet, ik bedoel, ik weet dat ik niet de knapste ben maar dit is werkelijk "Koos Kansloos"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. daar ben ik het mee eens....

    Anoniem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gedacht van 25...Dxb3!? Dat vraagteken is geen onderdeel van de notatie...

    Koos, eh Sanne, die foto staat je prima als je zo'n zet niet binnen tien seconden ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Okay okay jongens, het is duidelijk. Ik dacht dat het wel een mooie foto was, maargoed. Ik heb nog even gezocht en heb de foto vervangen door een stoerdere.
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niek, dank voor de moeite. Maar ik ben bang dat een andere foto niet helpt. Misschien moet ik van hoofd ruilen....

    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zie het toch niet helaas.
    Bij 25...Dxb3!? lijkt mij 26.Db6 om vervolgens of de loper terug te nemen of met schaak het paartje op te snabbelen maar liever nog dat de toren op de 8 rij de loper pakt en je met mat het spel afmaakt. of ik zie iets over het hoofje natuurlijk.Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 26 ... Db2 is ook geen pretje voor wit lijkt me. Ik denk dat wit er sneller af gaat dan zwart.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. lijkt er op dat de rekening niet betaald is voor de schaak diagram? Wist niet dat er daar ook voor betaald wordt......

    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ook niet, dus dat zal dan wel niet ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nee, er wordt niet voor betaald, het is een gratis dienst, Chess Publisher. Via hun server worden de partijen zo mooi op ons blog weergegeven en hu heeft chess publisher hun serverrekening niet betaald. Daar kunnen wij dus niks aan doen, maar ik verwacht dat de service spoedig wel weer up zal komen.
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Anoniem: 26Db6 Db2. En dan vooral die loper op b7 pakken! Nee hoor, ik denk dat wit gewoon z'n andere toren terug op de eerste rij moet zetten en zwart kan dan rustig die loper terughalen en z'n voordeel uitbouwen. Lijkt me. Maar ik ben wel een patzer, dus pin me er niet op vast.

    BeantwoordenVerwijderen