roterende banner

zondag 12 februari 2006

Interne competitie ronde 5

Vrijdag 10 februari werden 16 partijen gespeeld: 9 interne en 7 externe (vorige week was er al eentje vooruitgespeeld). Over het Waterloo van het tweede bericht Bas misschien later nog, ik beperk me even tot de interne. Aan het begin van de competitie wordt de ranglijst per ronde nog flink door elkaar geschud, menigeen stijgt of daalt meer dan 10 plaatsen, zo ook nu: zie de lijst van ronde 5. Op de lijst ontbreekt trouwens één partij, die van Sebastiaan Eiselin tegen Peter Nischke. Ik denk dat de wedsrtijdleiders dat de volgende ronde wel rechtbreien.

Ik speelde tegen Albert de Roo geen wereldpartij, maar de partij kende een aardig moment:

Albert - Niek
1. e4 d5 2. exd5 Pf6 3. d4 Lg4 4. Dd3 Dxd5 5. c4 Dd7 6. d5 Pa6 7. a3 Pc5 8. De3 e6 9. Pf3 O-O-O 10. b4
Wit valt met b2-b4 het paard aan. Als die weggaat slaat de witte dame op a7. Ik besloot het paard te laten staan en speelde 10. ... exd5, om na 11. bxc5 Te8 te doen. Het leek mij dat ik na 12. Pe5 goed moest staan, zonder dat ik mijn antwoord daarop had berekend. Dat zie ik wel als ik in die stelling ben aangeland dacht ik. Mijn computer geeft hier het mooie kwaliteitsoffer 12. ... Txe5! aan met groot voordeel. We zullen nooit weten of ik dat tweede offer ook gevonden zou hebben, want Albert besloot een andere zet te doen. Daarmee verloor hij een stuk: 11. Pe5? d4! 12. Pxd7 dxe3 13.Lxe3 (13.Pxc5 kan nu niet wegens 13. ... Td1 mat!) 13. ... Pcxd7 Albert probeerde het hierna nog lang maar kreeg met zijn stuk minder geen kansen meer. 0-1

Niek Verweij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten