roterende banner

donderdag 26 januari 2012

Favoriete schaakboeken

Als je een schaakboek ter hand neemt om je kennis en of vaardigheid te verbeteren, is het natuurlijk fijn en efficient als dat een goed boek is. Door welk boek ben je schaak strategie gaan begrijpen? Op welke manier heb je je tactische vaardigheden aangeleerd? Wat is een leerzaam eindspel boek? Of in welk boek stonden mooie partijen goed uitgelegd? Iedereen zal zijn favorieten hebben. Wie wil zijn favorieten hier delen, zodat anderen op goede ideeen komen of geinspireerd raken? Mijn lijstje vind je alvast hieronder, behalve over de openingen.

Pieter

Tactiek: de stappenmethode geeft heel veel uitstekende uitleg en oefenstof. Er zit bovendien een goede opbouw in; per stap wordt het langzaam moeilijker.
Strategie: Winning chess strategies van Seirawan en het aloude oordeel en plan van Euwe vond ik goed. Veel verder gaat "Mastering chess strategy" van Hellsten waarin ook 380 oefeningen staan. Maar weet waaraan je begint met 300 pagina's uitleg en voor elke oefening is volgende de auteur 5-20 minuten tijd nodig! Wel erg goed en to the point.
Eindspel: John Nunn schreef Understanding chess endgames met de 100 belangrijkste concepten in het eindspel. Per concept staan er 4 voorbeelden. Goed uitgelegd.
Partijen: John Nunn met understanding chess move by move

2 opmerkingen:

  1. Mijn lijstje:

    Rowson - Seven deadly chess sins en chess for zebras (Niet hele gemakkelijke kost zo zo ongelooflijk fijn geschreven)
    Silman - reassess your chess

    In de categhory vermaak:
    Benko - My life, games and compositions
    Kasparov - My great predecessors

    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee, Rowson zou ook op mijn lijstje staan met een geweldig boek over de Grünfeld, dat gebruik ik min of meer dagelijks voor internetschaak :).

    Toch lees ik het liefst partijverzamelingen, de volgende heb ik gelezen en nagespeeld:
    - Euwe
    - Botwinnik
    - Karpov
    - Kasparov
    - Smyslov
    - Fischer
    - Alles wat ik weer vergeten ben
    - en mezelf :)

    Marten

    BeantwoordenVerwijderen