roterende banner

donderdag 2 november 2023

DE SCHOONHEIDSPRIJS VAN HET GUERNSEY INTERNATIONAL CHESS FESTIVAL 2023

Afgelopen oktober was ik op Guernsey om daar mee te doen aan de 47ste editie van het Guernsey International Chess Festival. Vorig jaar was ik voor het eerst op Guernsey en omdat het me zo goed was bevallen was ik er dit jaar weer (en volgend jaar ook vermoed ik).
In een ander stukje zal ik wat over mijn eigen ervaringen schrijven, nu gaat het om de partij die de schoonheidsprijs won. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat er geloof ik niet heel veel inzendingen waren maar wat doet dat er toe.

De winnaar was Peter Rijsdijk, die mij overigens meedeelde dat hij daar dankzij mij was, omdat ik hem bij het Kattenburger Open deelgenoot had gemaakt van mijn enthousiasme.
Hij won zijn partij van ene Viktors Steinbergs, de Letse (en helaas geen Engels sprekende) coach van Gerda Nevska, de winnares van de Challengers Groep, en wel met 1. Pc3!!
Een opening die soms wel vergeten lijkt te zijn.
Maar in een niet al te ver verleden in mijn naaste omgeving springlevend!
Toen ik ooit bij het inmiddels opgeheven ODI schaakte was het de lijfopening van de toenmalige voorzitter Aad Burghouwt en onze eigen Niek heeft er volgens mij meerdere mooie partijen mee gewonnen! (Niek, waarom speel je die opening nooit meer??). Ik heb er een boek over: Knight on the Left: 1. Nc3 van Harald Keilhack.
Hier in Nederland heet het ook wel de Van Geet-opening, uit het boek begrijp ik dat er meerdere namen zijn, maar dat vooral degenen die erover hebben geschreven hun eigen naam hebben gebruikt. In het boek gaat hoofdstuk 2 over ‘The Van Geet Attack’, waar het in de litigieuze partij ook over gaat.
Hieronder de PGN met mijn commentaar:


Rijsdijk,Peter - Steinbergs,Viktors
Guersey 2023, 28.10.2023
[Poldermans,Daan]
1.Pc3 d5 2.e4 d4 [Vandaag was ik me aan het verdiepen in het Scandinavisch en je kunt dus in een andere zetvolgorde (1.e4 d5 2.Pc3 d4) ook in de Van Geet terechtkomen....]
3.Pce2 Pc6 [Ik heb me niet in de theorie verdiept, maar zag wel dat er op enig moment vaak c5 wordt gespeeld en dat is met deze zet wel iets lastiger...]
4.Pg3 e5 5.h3 [Vermoedelijk om niet gehinderd door Lg4 Pf3 te kunnen spelen...]
5...Ld7 6.Pf3 Ld6 7.a3 [Om de loper na Lc4 naar a2 te kunnen spelen.]
7...Pge7 8.Lc4 h6 9.d3 0–0 10.Ph4 [Voorzichtig schuift de cavalerie naar voren....]
10...Kh8 [Deze begrijp ik niet, Lichess zegt 'inaccuracy' en geeft Kh7.]
11.Dh5 Pg6 12.Phf5 Pf4 13.Lxf4 exf4 [??Blunder. Aangewezen was Lxf5.]
14.Pxh6 g6 [??Fatale blunder. Nu gaat Zwart mat.]
15.Pxf7+ Kg7 16.Dh6+ Kf6 17.Dg5+ Kg7 18.Ph5+ [En Zwart gaf op, het is mat in 2.] 1–0

De slotstelling:

(en de partij: https://lichess.org/ovVFuuD2)

Bijgaand nog een foto van de gewonnen beker, die ik voor Peter heb meegenomen (hij was op de dag van de prijsuitreiking al naar huis). 

 


Schaakgroet van Daan Poldermans

2 opmerkingen:

  1. https://m.youtube.com/watch?v=oBQZkJt_zY0&pp=ygUSam9oYW4gdmFuIGRlciBtYWFz

    ENPS live experimenteel.
    Geen geluid Nog met onderbrekingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. https://view.livechesscloud.com/#6c7b670b-7629-44b0-adba-48f65f921162

    waldemar M vs martin H

    BeantwoordenVerwijderen