roterende banner

zondag 26 juli 2020

Arjen zomerkampioen

Vrijdagavond was de achtste en voorlaatste ronde van de zomercompetitie. 

Koploper Arjen, eerder al te sterk voor Ailko, Albert, Pieter en Maarten, zette deze keer aan het eind van een Slavische partij Bas mat. Eerst won hij met een schijnoffer op h7 een pion. Vervolgens weerde hij de wanhopige aanvallen van zijn machteloze tegenstander ogenschijnlijk moeiteloos af, waarna hij hem terugdrong en zijn wil oplegde. Sympathiek als altijd stond hij Bas nog een klein succesje toe: hij mocht zijn dame hebben. Die was voor het mat toch niet nodig. Alleen uit zijn ver teruggelopen klok en zijn verzuchtingen in de chat achteraf bleek dat het hem allemaal toch niet zo gemakkelijk af was gegaan...

Daan: “Er was wel weer veel te doen zag ik. Zelf won ik met zwart van Maarten.
Na 1. Pf3 f5 probeerde hij al vrij snel een aanval op te zetten tegen de zwarte koning, maar hij vergaloppeerde zich en was gedwongen op de 10de zet een paard offeren op g6. Dat leek best een kansrijke aanval op te leveren en ik had vervolgens 9 minuten nodig om een slechte zet uit de hoge hoed te toveren. Gelukkig zette hij daarna niet goed voort (mijn stelling leek overigens volgens de computer wel houdbaar, maar ja je moet het allemaal wel zelf bedenken...) en op de 15de zet gaf hij nog een loper weg. Daarna was het over en op zet was het 32 mat. 
Tsja: Advies aan Maarten: biertje drinken en snel vergeten...”

Rimme kwam goed weg tegen Rob, die verzuimde te rokeren en zijn dame verloor na een aftrekaanval met schaak.
Rimme: “Wat zal Rob balen na zijn partij met Rimme. Die laatste lummelt zich door de opening en Rob straft genadeloos. Op de 8e zet wint hij een paard, en daarna nog een pion. Hij zet zijn tegenstander als een schooljongen aan de kant. Het kan niet meer misgaan. Maar dan slaat de stemming om. Na 15 Le2 slaat de thermometer om van +4,9 naar -7,6. Misschien lijkt er in eerste opzicht niet zoveel aan de hand? Achteraf bezien destemeer, maar -zoals Daan hierboven al aanstipt - je moet er wel even opkomen.
Twee zetten later geeft Rob zich gewonnen.

Victor en Eugen besloten hun partij uit een eerdere ronde, die eindigde met een jammerlijke muisslip, over te spelen. In een spectaculaire partij kwam Victor twee pionnen achter, waarna Eugen zijn octopus offerde voor een derde pion. Victor trok een zware pionnenformatie op en leek zich schrap te zetten voor remise. Maar toen hij kwam binnenstormen op de koningsvleugel mocht Eugen blij zijn dat Victor inderdaad aan het vechten was voor remise en met dame tegen toren voor herhaling van zetten ging. Zie https://lichess.org/owZNyvKs#85

De partij van Eugen tegen Dick wordt waarschijnlijk ook nog overgespeeld. Eugens opening ging de mist in doordat op zet 2 zijn pion te vroeg landde. 

Alle uitslagen:

Eugen – Victor ½ – ½
Arjen – Bas 1 – 0
Gerben – Pieter ½ – ½
Maarten – Daan 0 – 1
Rob – Rimme 0 – 1
Albert – Victor ½ – ½
Eugen – Dick 0 – 1 (voorlopig)

De stand:

Nr Naam KNSB LICH Ptn SB
5 Arjen 1637 2118? 7 25
2 Pieter 1786 1884? 5,5 22,5
13 Daan 1638 1889? 5,5 19,75
7 Dick 1523 1637? 4,5 15,5
1 Bas 1838 2180 4,5 12,5
8 Rimme 1500 1639? 4,5 11
3 Maarten 1702 1783? 4 14
14 Gerben 1614 1664? 4 8,5
6 Albert 1560 1541? 3,5 10,75
4 Ailko 1654 1610? 3,5 9,5
9 Victor 1472 1296? 3 5,5
10 Eugen 1440 1352? 2,5 7,75
12 Rob 1394 1191? 2,5 2,25

Het Arenatoernooi werd gewonnen door Jeannot. Zomerkampioen Arjen had zijn kruit verschoten. De eindstand daar:

1. Jeannot 3-3 (8 punten)
2. Steve 3-2 (4 punten)
3. Boudewijn 4-1½ (3 punten)
4. Bas 2-1 (2 punten)
5. Dick 2-½ (1 punt)
6. Arjen 2-0 (0 punten)

Bas



12 opmerkingen:

  1. Grappig genoeg vond de computer mijn offer op h7 met pionwinst niks. Ik ging van +1,5 naar +0,5. Later raakte ik in tijdnood nog in de war toen ik geen goed vluchtveld voor mijn dame vond. Totdat ik me herinnerde dat ik bezig was Bas mat te zetten. Als Bas die mat had geblokkeerd door zelf g5 te spelen, had ik het nog lastig gekregen, vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerste titel voor Arjen, wel verdiend en van harte gefeliciteerd.
    Enig idee hoe dit zo komt? 30 minuten het ideale tempo of gaat het thuis gewoon beter?
    Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Pieter. Ik denk idd dat het tempo me wel ligt. Het dwingt me intuitiever en aanvallender te spelen. Soms doet meer nadenken me alleen maar meer spoken in de stelling zien. Het echte vluggeren is daarentegen niet aan me besteed.

      Daarnaast kreeg ik van jou en Maarten in de opening een stuk cadeau, dat helpt :-)

      Verwijderen
    2. Ja van mij heb je niets gekregen en ik niet van jou...alles stond nog op het bord. Afijn het leverde me wel een halfje op....

      Verwijderen
  3. Beste Pieter, ik kan hier een heel nuchter 010 antwoord op geven maar een Cruyffiaanse wijsheid komp op utzellufdu neer: Als je de meeste punten haalt eindig je bovenaan!!! 🤣🤣🤣

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet overigens wel zeggen dat ik die 30 minuten wel een prettig tempo vind...hoewel ik in tijdnood (daar heb ik sowieso altijd wel last van) tegen Eugen de voor de hand liggende winst miste en met remise genoege moest nemen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar ik ben benieuwd wat de rest ervan vindt, inclusief uzelf, heer Oldenhove!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zeg niks. We hebben nog een ronde te gaan. Behalve dan felicitaties voor Arjen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd Arjen!

    Ik vind de schaakarena toch het leukst, ook al gebeuren er soms vreemde dingen (meerdere keren met dezelfde kleur tegen dezelfde tegenstander).

    BeantwoordenVerwijderen