roterende banner

zaterdag 25 februari 2012

Interne competitie ronde 8

Intern wedstrijdleider Sanne heeft zijn teen gebroken en kon daardoor niet komen. Hoe gaat het met je Sanne? Kun je volgende week weer komen spelen!? Kees nam de indelingsperikelen over en maakte samen met Theo B. aan het eind van de avond de volgende bestanden:
Uitslagen
Stand
Alle uitslagen per speler
Kruistabel
Statistieken
We speelden ook twee partijen extern; ENPS2 tegen Raadsheer1. Deze match is eigenlijk volgende week vrijdag, maar onze tegenstander had gevraagd of wij 2 partijen vooruit wilden spelen. Omdat zowel Kees als ik volgende week op vakantie zijn kwam ons dat prima uit. Vooraf had Raadsheer aangegeven dat het om bord drie en vijf ging. Maar achteraf bleek dat ze met hun nrs 1 en 2 opkwamen. Kees en ik zijn ook nr 1 en 2 van ons team en zo was de opstelling eigenlijk weer helemaal naar verwachting. Kees speelde met zwart op bord 3 en ik met zwart tegen bord 5. Kees verloor helaas van Ramon van Beemdelust (dat is een ex-ENPS'er nota bene. Kom ook Ramon, 10 maart op ons Jubileum!!). Ik mocht tegen Raadsheer no. 1, Stephan Geuljans met Elo 2035 (en dit seizoen tot nu toe TPR 2326) en hoera hoera, het werd een buitegewoon leuke pot die ik won. Nog nooit heb ik zo'n grote vis op het droge getrokken.

Na 10. ... bxc5 had wit heel goed gestaan als hij 11.Lxh7! gedaan had. Maar na 11. ... Kxh7 12.Pg5+ Kg6 is de stelling wel heel moeilijk. In de analyse achteraf keken we vooral naar 13.Dd3 en analyseerden we vele leuke varianten, allemaal prachtig voor wit, maar uiteindelijk nooit genoeg volgens ons. Eenmaal aan de computer voorgelegd kwam die natuurlijk wel met de juiste zetten, klik op het plaatje om te zien met wat voor varianten hij komt:
Vanaf hier stond ik de hele partij op tijd 20 tot 30 minuten voor.

Na 20.fxe3 had 20. ... Lxg2 op slag gewonnen zegt mijn computer. Maar ook wel met een moeilijke variant vind ik: 21.Kxg2 Tf2+ 22.Kxf2 Dh2+ 23.Kf1 Tf6+ en mat is niet te voorkomen. Ik deed 20. ... Dg3, dat is minder, maar niet slecht.

Na 25.De2 bood hij remise aan, maar ik speelde verder ... Ik had nog 30 minuten, mijn tegenstander 10.

Na 31. ... Tf6 bood ik remise aan, nu speelde hij verder ... en maakte op zet 33 een blunder: 33.Txf1??, na 33.Kh2 is er niks aan de hand. Ik won dus een toren. Lekker hoorr!!

Niek

4 opmerkingen:

  1. Goed gedaan Niek. Je tegenstander is een lopende schaakopeningen encyclopedie, goed idee dus om van de theorie zo vroeg mogelijk aftewijken :)

    Kees dat was slecht zeg. Hoe kan je tegen de Blackmar Diemer Gambiet verliezen in een lange partij? Als je daarop niet voorbereid bent, kan je 2..c6 of 2..e6 spelen!

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De teen is zwart maar ik strompel weer. Bij raadsheer speelt idd iemand die de blackmar fantastisch kent. Regis verloor in de rapids vorig jaar in negen zetten van hem. De tegenstander vertelde na de pot dat hij een database met blackmar-diemer partijen had met duizenden partijen. Dat troostte Regis geenzins

    BeantwoordenVerwijderen
  3. voelde me al niet echt tof, tegen raadsheer heb ik toch al slechte scores, maar nu begin ik me zelfs te schamen. sorry mannen volgend jaar ben ik misschien wel weer in vorm....

    forza ENPS!
    kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handig hoor die zoek functie in ons weblog.
    Jaren terug stond er ook al een partijtje van Stephan Geuljans online. Dat was tegen Jan Velde
    Was een fraai potje ook destijds

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen