roterende banner

zaterdag 17 februari 2007

Het derde wint, Steve verslaat Bert

ENPS III heeft met 6-2 van ZZ gewonnen, en de Steve en Mark deden de beste zaken in de interne: ze versloegen beide een Bert, respectievelijk Wijchgel en Gijsbers. Zie hier de stand en overige uitslagen

Het derde speelde voor het eerst dit seizoen een overtuigende wedstrijd. ZZ, een afkorting die nergens voor staat, aldus een van de ZZ-ers, is een soort Grasmat: een stel vriendelijke hippies, die graag vermelden dat hun club zo aardig is vanwege de muziek en het hasjgebruik tijdens de clubavonden. Daar moet je maar van houden natuurlijk.

Het ging bij mij van een leien dakje:

Niek Veweij (1797) - Ben Bruns (1742)
1. e4 e5 2. f4 exf4 3. Nf3 g5 4. Bc4 g4
Voor het begin van de wedstrijd verzuchtte de ZZ-er: “O god, er staan geen letters en cijfers langs het bord, hoe moet ik nou noteren?”. Dat gaf zelfvertrouwen. Tegen zo iemand durf ik wel te offeren.
5. Bxf7+
Na deze zet zat Ben Bruns de rest van de wedstrijd hevig te puffen. Tot verdriet van Marco, die naast me zat.
5. ... Kxf7 6. Ne5+ Ke6 7. O-O

Interessante stelling en een leuk plaatje. Na 7. ... Ph6 ofzo kan er nog veel gebeuren. Zwart moet vooral niet het paard op e5 slaan. Hij doet het toch ...
7. ... Kxe5 8. d4+ Ke6 9. Qxg4+ Ke7 10. Bxf4 Nf6 11. Bg5 Bg7 12. e5 Rf8 13. Nc3 d5 14. exf6+ Rxf6 15. Rae1+ Kf8 16. Bxf6 Bxf6 17. Qg5 Kf7 18. Nxd5 Nd7 19. Nxf6 Nxf6 20. Rf4 Be6 21. Ref1 Qe7 22. Rxf6+ Ke8 23. Re1 Kd7 24. Qb5+ Kd8 25. Rfxe6 c6 26. Rxe7 cxb5 1-0

Marco mopperde bij de koffiebar tegen me dat ie het zwaar had, zijn tegenstander was namelijk ook al niet de “blindnotatie” machtig vroeg herhaaldelijk op welke velden hij zijn stukken nu weer zette. En dan zat mijn tegenstander ook al zo hard te puffen. “Zo kan ik toch niet schaken!!!” Nadat Marco een loper had laten opsluiten door vijandelijke pionnen zei zijn tegenstander ook nog eens: “Nu moet ik even nadenken hoor. Oh, oh, wat ben ik stoned.” Tja dat is ook niet makkelijk. De arme Marco verloor.

Gelukkig werd dat de enige nul – de rest deed het goed. Ronald speelde niks klaar tegen een hoge Elo, hij kreeg snel remise. Peter Kersten had gelukkig weer eens een goede dag. Erik leverde zijn dame in maar kreeg daar zoveel stukken en pionnen voor terug dat het eenvoudig gewonnen was. Tony stond beter maar kreeg door een gelukje het punt snel in de schoot geworpen. “Waarom doe je dat nou?” riep hij boos naar de tegenstander. André had een ingewikkelde partij die gelijk stond en bleef. Theo mocht op bord acht tegen de enige dame van het gezelschap, hij stond de hele tijd beter, maar maakte het pas als laatste af.

Niek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten