roterende banner

zaterdag 14 september 2019

tweede ronde interne

Uitslagen ronde 2   
Stand na ronde 2   
PS er is een verkeerd standje verstuurd zie ik. Uit mijn hoofd de top vier:
1 Ardin Bosboom    2  uit 2
2 Peter Nitschke   2  uit 2
3 Niek Verweij (B) 2  uit 2
4 Bas Jonkers      1½ uit 2


Ik (Niek) speelde gisteren een partij tegen Eric met daarin twee verschrikkelijke kortsluitingen.
Erik kwam met wit goed uit de opening en nadat ik het ergste had overleefd ontstond deze stelling, na 21. Dc2

Er is niks meer aan de hand, na Lf8 is het ongeveer gelijk, net als na bijv. b5 of f5. Klein plusje voor wit zegt droidfish.
Ik hoopte natuurlijk dat ik met die torens de koning onder vuur kan nemen en keek helaas alleen maar naar mijn eigen (aanvals)mogelijkheden. Ik speelde 21. ... e5?? want ik dacht dat het paard alleen (evt na pionnenruil) naar e2 kon. Maar er kwam 22. Pxd5 ... oeps! die pion stond net nog 2x gedekt. Maar na 22. ... Dd7 (2e diagram) was Eric aan de beurt om gruwelijk mis te grijpen:


23.Dxc4??? (Er is één winnende zet, welke?) 23. ... Txg2+ 24 Kxg2 Dh3+ en mat

19 opmerkingen:

  1. Is er eigenlijk al een interne agenda? Bijv wanneer zijn de rapid- en snelschaakkampioenschappen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog even wat over die schaakboeken ,Victor heeft 170 boeken van Rene in huis en ik 500 van Bert Schaeffers ,die willen wij natuurlijk zo snel mogelijk kwijt raken ,nou opperde al iemand ,dat die ENPS leden overvoerd worden en dan geen trek meer hebben ,ben eens op die site van de Slegte gaan kijken ,nou nou die vragen best wat voor tweedehands boeken en ze vliegen weg .https://www.deslegte.nl/rotterdam/tweedehands-schaakboeken/ .Misschien moeten wij die schaakboeken ook maar op het internet gooien en de opbrengst is mooi voor de clubkas .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bertje, wat ik bij De Slegte zie maakt niet zoveel indruk, maar op zich wel een goed idee van je. Ik weet dat ze bij Schaak en Go winkel Het Paard wel het nodige tweedehands hebben staan, misschien moeten we (jij? ouwe handelaar!) daar eens contact mee opnemen...is er eigenlijk een lijst/catalogus van die boeken? Misschien moet je daar ook wat energie insteken?

      Verwijderen
    2. Nou ja, moet, moet, dat is wel erg gemakkelijk Daan!
      Ik krijg ook wel eens een mailtje of ik niet over dit of dat een stukje wil schrijven. Meestal is het gewoon aardig bedoeld, maar toch, waarom niet zelf gedaan!?
      Nou lijkt een catalogus mij ook wel leuk, maar daar gaan wel wat uurtjes inzitten, kan je dus niet zomaar aan iemand opdragen... zijn er evt. ENPS-vrijwilligers??

      Verwijderen
    3. Ja dat bedoel ik dus niet met 'moeten', ik bedoel natuurlijk zou kunnen of iets dergelijks...dat is volgens mij ook een betekenis van een van de vele die dat werkwoord heeft, sprak de jurist c.q. amateur Neerlandicus...En overigens wil ik dat inventariseren c.q. een lijst/catalogus best op me nemen, dus als je een vrijwilliger daarvoor zoekt. Dan wel een vrijwilliger gezocht die het spul hier bij mij thuis brengt. En overigens niets dan lof voor de goede intenties mbt de clubkas...

      Verwijderen
  3. @Bert de feestcommissie vindt het een goed plan
    @Niek f4 lijkt de enige zet voor wit

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn enige motivatie om die boeken te verkopen is om de clubkas te spekken ,Victor en Ik sjouwen al elke week boeken van ons huis naar de club en we hopen allebei dat die boeken hun gratis weg vinden maar we zijn een kleine club en de mensen raken snel overvoerd ,dan moet je een andere weg zoeken ,nou is Steve Michel een professionele boekverkoper ,zou mooi zijn als hij de waarde van die 2e hands boeken eens gaat bekijken .Sommige tweedehandsjes bij de Slegte kostten al meer dan 100 euro,wie weet zitten die er bij ons ook tussen .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die Fransoos leest natuurlijk deze website niet meer maar kan iemand contact opnemen met hem om even een kijkje te nemen bij Bert ,nou zal hij daar geen bezwaar tegen hebben want hij woont amper 4 minuten van mijn huis af ,Steve moet /mag gewoon even naar al die schaakboeken van Bert schaeffers kijken en ze beoordelen .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Bert, ik werk al 5 jaar niet meer bij Schaak en Go maar ik kan wel de boeken bekijken en beoordelen.
      Kan je me morgen donderdag bellen (vanaf 1 uur)? 06 465 33 994. Groetjes, Steve

      Verwijderen
    2. Heel mooi Steve ,ja ik woon niet zo ver van jou eerste Jan Steen straat t/o De COOP ,zou leuk zijn als jij die boeken gaat taxeren .bel je morgen .

      Verwijderen
  6. Nou Steve is op bezoek geweest en heeft een schifting gemaakt ,bruikbare en minder bruikbare ,er zitten inderdaad enkele heel mooie boeken tussen maar ja tweedehands boeken brengen niet veel op ,hij heeft zelf ook wat boeken op het internet gezet maar veel krijg je er niet voor ,hij zal op mijn verzoek over zijn taxatie hier op de site nog wat schrijven en hij komt morgen even langs op de club .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is voor iedereen wat: openingen, eindspel, tactiek, strategie, biografieën. Ik heb ruim 150 goede boeken uitgezocht.
      Ik zal morgen rond 10 uur langskomen.

      Verwijderen
  7. Bert Schaeffers was ook van VAS en onder die 300 gedateerde boeken volgens Steve ,zitten veel les boeken voor de jeugd ,dus maar even contact opnemen met VAS ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ik even met Ronald afstemmen Bert. Volgens mij was er al contact geweest.

      Verwijderen
    2. Ja dat was ik ook van plan ,kan niet zomaar op eigen houtje boeken van een ander uitgeven maar in wezen zijn die boeken nu van de club ,dus het bestuur heeft er ook wat over te zeggen .Dus Ronald en het bestuur er bij betrekken .

      Verwijderen
  8. Kan ik helaas niet van die club van mij uit 010 zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We kunnen ook wel wat boeken naar 010 sturen hoor Daan ,b.v deze "" Hoe moet ik aanvallen ,en hoe niet ?"" of deze "" Hoe moet ik verdedigen en hoe niet ?"" of dit boekje "" Let op je middenspel "" of dit boekje "" Trukjes inde opening "" Dat laatste zal ik even uitleggen anders snappen ze er in 010 nog niks van .Bij aanvang wijs je met de hand en zegt dan "" Kijk een Drone !"" Iedereen kijkt naar de lucht en intussen schiet jij de bal in het doel ,toch wel slim niet ?

    BeantwoordenVerwijderen